utorok 10. júna 2014

Analfabetka, ktorá vedela počítať (Jonas Jonasson)

Originálny názov - Analfabeten som kunde räkna
Vydavateľstvo - IKAR
Rok vydania - 2014
Forma - hardcover
Počet strán - 352

Anotácia
Nombeko Mayeki sa narodila v roku 1961 v chudobnom johannesburskom predmestí Soweto, najväčšom meste chatrčí a latrín v Juhoafrickej republike. Ako päťročná začala pracovať, desaťročná osirela a štrnásťročná sa stala šéfkou latrínovej pobočky v sowetskom sektore B. Životaschopná černoška zatiaľ nevie čítať, zato neuveriteľne dobre rozumie matematike. Práve jej zázračné schopnosti ju predurčili na život plný dobrodružstiev, podivuhodných stretnutí a nečakaných zvratov.
Osud ju zavial ďaleko od Soweta, najprv k neznesiteľnému, večne opitému inžinierovi, potom k dvom navlas rovnakým, a predsa úplne rozdielnym bratom, k trom Číňankám s pochybným úsudkom aj k stretnutiu s tajnými agentmi, významnými politikmi a prezidentmi. A ešte k jednému ťažkému trojmegatonovému výbušnému problému. Veď na koho sa obrátiť, keď Juhoafričania koketujú s jadrovou výzbrojou a svetové veľmoci sú v pozore? A keď je na predaj bomba, ktorá v skutočnosti neexistuje?
V knihe Analfabetka, ktorá vedela počítať si Jonas Jonasson posvietil na rasizmus, diktátorstvo, fundamentalizmus, nekompromisnosť aj úplne obyčajnú všadeprítomnú ľudskú hlúposť. Robí to s láskavým humorom, ktorý čitatelia poznajú z jeho prvej celosvetovo úspešnej knihy Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. A na večné veky rúca mýtus o tom, že králi nepodrezávajú sliepky.

Obálka
Moc sa mi nepáči tá žltá farba, ale je mi to jedno. Ladí mi so starčekom :D

***

Na túto knižku som sa veľmi tešila, odkedy som vedela, že u nás výjde. Starček sa mi naozaj páčil a ja som verila, že ani táto nesklame. Vlastne som sa spoliehala tak trochu na to, že to bude konečne po dlhom čase kniha, ktorá ma nadchne.


Autorov štýl je skvelý a neuveriteľne mi sedí. To, čo by mi u iných autorov prekážalo (odborné a politické veci), tu mi vôbec nevadili a dokonca sa mi veľmi páčili. Má taký svojský zmysel pre humor, miestami je to až čierny humor a celkovo mi to bolo veľmi blízke (úplne geniálna bola napríklad časť, kde umieral kráľ a taký chlapík mu objednal tenoristu, aby mu pod oknami spieval Bye, bye, Baby)


Mama mohla doplniť spôsob hľadania východiska tabletkami a alkoholom. No dievča, ktoré pochopilo, že takto to ďalej nesmie pokračovať, dalo mame na výber - alebo s tým skončí, alebo zomrie. 
Mama prikývla a pochopila. 
Na pohreb prišli davy. 

(prvá veta nie je odpísaná od slova do slova, je tam zhrnuté to, čo bolo na predchádzajúcich pár stranách)
Autor opäť vymyslel skvelý, originálny a zábavný príbeh, do ktorého navyše zakomponoval veľmi sympatickú hrdinku Nombeko. Už len pre jej inteligenciu, dôvtip a vynachádzavosť si ju proste nejde neobľúbiť. Čo sa týka ostatných postáv, autor vytvoril úplne rozdielne charaktery, každý bol iný a niečim výnimočný.
Samotný príbeh je nereálny a absurdný, ale podaný tak dobre, že máte pocit, že by nejaká Nombeko, Holger 1 či Holger 2 mohli existovať.

- Život, som tu! - zaplesal.
V tej chvíli ho zrazil autobus.

Konečne kniha, ktorá ma naozaj zaujala od prvej strany a jej čítanie som si užívala. Niekomu sa to odbiehanie k príbehu do iného môže zdať chaotické, ale dá sa na to zvyknúť naozaj rýchlo. Príbeh som si zamilovala, nedočkavo som prevracala strany a užívala si každú vetu. Také niečo sa mi už dávno nestalo. Je mi len ľúto, že som nemala viac času na ňu.

Ak vás anotácia nezaujme, nevzdávajte to. Mňa nijako nenadchla ani táto anotácia, ani Starčekova. Na jej základe by som sa ku knihám vôbec nedostala, čo by bola vážne škoda. Ďakujem svojej šťastnej hviezde (a samozrejme Ikaru), že sa ku mne kniha náhodou dostala. Keď nad tým tak teraz uvažujem, chcelo by to dať si re-reading Starčeka (áno, to by chcelo na veľa knihách, ja viem. Zoznam by bol skoro taký dlhý, ako môj to-read list).

Úprimne dúfam, že Jonas napíše ešte veľa kníh, ktoré budú rovnako skvelé a vtipné ako Analfabetka. Veľmi rada si ich prečítam. A toto bolo celkovo tak úžasné a mne sa to tak moc páčilo, že si to menej ako 5 TARDIS ani nezaslúži. A tom vedela od prvých strán. Rozhodne knihu všetkým odporúčam. Ja som sa skvelo pobavila. A konečne som dostala knihu, akú som potrebovala.


Za poskytnutie knihy na recenziu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar
Môžete si ju kúpiť TU.

Kam ďalej? 

7 komentárov:

  1. Skvelý nápad :) Aj Starčeka :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vypadá to fakt zajímavě. Stačili mi jen ty úryvky z knihy a hned mě to nadchlo. Určitě si to seženu, protože si myslím, že je to originální a bude mě to bavit. Jen ta žlutá obálka je trochu křiklavá :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono je takým štýlom písaná celá kniha :)
      Vy máte inú obálku :)

      Odstrániť
  3. Tak jo, asi si to taky budu muset přečíst! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Aj mne sa to veľmi páčilo. Ono niektorí tvrdia, že Jonasson len vykráda sám seba, ale ja to chápem tak, že toto je jeho štýl, tak človek nemôže od neho čakať, že zrazu napíše niečo úplne iné :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To by som ani nechcela. Páči sa mi to také, aké to je :)

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.