pondelok 21. apríla 2014

Veľkonočný blogtour (Súťaž)


Nastal deň, na ktorý ste určite všetci čakali. Ja viem, veľa ľudí nemá rado Veľkú noc, ale mne ani tak neprekáža, pretože máme prázdniny a aj tak k nám nikto nechodí. Takže nemám veľmi dôvod neznášať ju. Avšak aj tak je to hnusný, nespravodlivý a sexistický svietok. Ale to vás zrejme nezaujíma, že. Skrátka ste sa dočkali dlho očakávaného blogtour

Vrámci Veľkonočného blogtour som oslovila viacerých zahraničných, ale aj českých a slovenských autorov, ktorí odpovedali na túto otázku: 
(Mimochodom upozorňujem, že preklad je občas taký voľnejší, ehm...)


Ako oslavujete Veľkú noc? Máte nejaké tradície alebo tak? 



Wendy Higgins, autorka série The Sweet Trilogy
Každý rok na Veľkú noc chodíme s rodinou do kostola. Neskôr si dáme obed ako veľká rodina a farbíme vajíčka rôznymi farbami. Potom ich poschovávame, deti behajú naokolo a zbierajú ich do košíkov.


Lauren Oliver, autorka série Delírium a kníh Panika a Chvíle před koncem.
Ideme ku kamarátovi domov a dáme si plnenú šunku, rezance a hrniec zelených fazuliek.


Darren Shan, autor sérií Sága Darrena Shana, Demonata, Sága Lartena Hroozleyho a ďalších... 
Normálne veľmi neoslavujem Veľkú noc, len jem veľa veľkonočných vajíčkok.


Kelly Oram, autorka série Jamie Baker, Supernaturals, kníh V is fr Virgin, Super Hootie, The Avery Shaw Experiment. 
Myslím, že robíme klasické veci. Mám štyri deti (vek 10, 9, 3 a 2), takže ráno zvyčajne začíname tým, že deti hľadajú veľkonočné vajíčka. Potom chodíme do kostola. Chodíme tam síce každú nedeľu, ale takto vysvetlíme deťom, prečo je to špeciálny deň a vravíme im, že majú byť ten deň k Ježišovi ešte úctivejší. Potom si dáme večeru s mojími rodičmi a starým otcom. Som šťastná, že bývajú tak blízko. Po večeri zvyčajne rozprávame deťom veľkonočné príbehy. Čítame príbehy z Biblie alebo sledujeme nejaké skvelé video.
Jediná neobvyklá vec, ktorú robíme počas prázdnin je veľkonočná večera. Môj manžel neznáša klasické večere (ako šunka či zemiaky), takže väčšinou dostane nejaký zaujímavý nápad. Minulý rok to bolo zelené chili enchiladas! Tento rok by sme mohli mať to isté. 


Tessa Grattonová, autorka sérií Mágia krvi (The Blood journals) a The United States of Asgard.
Moja rodina oslavuje Veľkú noc veľmi jednoducho: ideme na omšu a potom ideme k starému otcovi (alebo mojej mame, alebo jednej z mojich tiet) na veľké rodinné slávnosti.


Tammara Webber, autorka knihy Easy? a série Between the lines
Teraz už neoslavujem Veľkú noc. Ale ako dieťa, aj potom, keď som ja mala malé deti, sme hľadali veľkonočné vajíčka na dvore, mali sme košíky s králikmi na hranie, čokoládových zajacov a sladkých vajíčok od „Veľkonočného zajaca“.


Gail Carriger, autorka sérií Etiketa a špionáž (Finishing School) a  Parasol protectorate
Nemám nijaké veľkonočné tradície. Nedávam si ani voľno. Je to taký istý deň, ako ostatné. Proste obsahuje veľa čaju a písania.




Katie McGarry, autorka série Prekroč svůj stín (Pushing the limits)
Ja trávim Veľkú noc so svojou rodinou. Keď moje deti  ráno vstanú, tak hľadajú vajíčka poschovávané po dome. Potom ideme do kostola a dáme si obed a večeru s našou početnou rodinou. 


Leila Sales, autorka knihy Tahle píseň ti změní život, Past perfect či Mostly good girls
Bohužiaľ neoslavujem Veľkú noc (som židovka), oslavujem Paschu.


Kendare Blake, autorka sérií Anna krví oděná (Anna) a Antibohyně (Goddess war)
Na Veľkú noc som zvykla hľadať veľkonočné vajíčka, ale už som na to trochu stará. Takže teraz len jem veľa čokolády. Kvôli nej je Veľká noc jedna z najlepších častí roku. Viem, každý vraví, že Valentín, ale nie. A milujem Veľkonočné jedlo.


Lauren Kate, autorka Padlých anjelov a Slzy
Pre mňa je každé voľno o trávení času s blízkymi (a samozrejme, jedení skvelého jedla).


Sophie Jordan, autorka série Draki, Forgotten princesses, Uninvited, The Penwich school for Virtuous girls
Veľká noc je jedna z mojich najobľúbenejších častí roku. Počasie v Texase je príjemné a pekné, čo umožňuje hľadanie vajíčok vonku. Oslavujem ju s mojou rodinou a priateľmi. Zvyčajne hľadáme vajíčka a môj manžel urobí langusty.


Marissa Meyer, autorka Mesačných kroník
Keď som bola dieťa, tak sme spolu s bratom a naším bratrancom ozdobovali vajíčka a hľadali ich. Potom sme jedli veľa vajcového šalátu so sendvičmi a vejec po zvyšok týždňa. Zatiaľ nemám žiadne deti, ale keď budem mať, tak s nimi budem ozdobovať a hľadať vajíčka tiež.


Kerstin Gier, autorka série Drahokamy, Prvej striebornej knihy snov, Problému na každé riešenie a nejakých ďalších kníh, ktoré sú v nemčine a mne sa ich názvy nechce odpisovať
Ja oslavujem Veľkú noc s mojou rodinou tradične. Máme veľké raňajky s mamou a sestrinou rodinou. Pred raňajkami všetky “deti“ (no dobre, všetkým je nad štrnásť) stále hľadajú na záhrade farebné vajíčka.


Amy Plum, autorka série Očarená nocou (Revenants) a After the end
Ja urobím veľkonočné košíky pre svoje deti (6 a 8 rokov).  Naplním ich sladkým a dám im to k posteli, aby ich našli, až sa prebudia. Vravím, že je to od vianočného zajaca aj keď vyrastajp vo Francúzsku a tam prinášajú čokoládu veľkonočné zvony.


Lena Riečanská, autorka kníh Trojlístok z internátnej izby, Čerešňa na šľahačku, Karolína, neblázni! a Nebo, peklo, raj
Ja Veľkú noc uctievam ako sviatok jari. Teším sa z toho, že sa všetko znova prebúdza, že príroda dáva životu nové šance. Rozzelenajú sa stromy, kvitnú prvé jarné kvety, častejšie svieti liečivé slniečko, ktoré rozohrieva svet aj duše ľudí. Je dlhší jasný deň a kratšia temná noc. Vo veľkonočné dni vyzdobím svoj byt jarnými kvetmi, dokonca aj chodbu v našom paneláku okrášlim veselou kytičkou. Na zelené vetvičky rozvešiam veľkonočné ozdoby. Do košíka vložím maľované kraslice, aj čokoládových zajkov, aby bolo niečo pre radosť aj pre kúpačov. Keď som bola dievča, bývalo u nás vo Veľkonočný pondelok vždy veselo - mužská časť rozvetvenej rodiny, susedia, spolužiaci, kamaráti, nápadníci. Neskôr som otvárala dvere kúpačom mojej dcérky. Vždy som ju radšej vystrčila na chodbu nášho panelákového bytu, aby som zachránila koberce a parkety. To bolo smiechu, aj troška hnevu . Samozrejme, že ani v tomto období sa sviatky nemôžu konať bez: v Zelený štvrtok - plný tanier zeleného špenátu, Veľký piatok - bezmäsité jedlá a v ďalšie dni hojnosť na stole. Nemôžu chýbať varené vajíčka, údené mäsko a chren, pri strúhaní, ktorého tiekli slzy a dobrý koláč na osladenie života. A v pondelok - aspoň symbolická spŕška vody a u nás aj pošibanie korbáčom z vŕbového prútia. Moji chlapci - manžel, syn, aj zať (vnúčik je ešte maličký) si pletú korbáče vlastnoručne a pretekajú, ktorý je krajší a dokonalejší. Práve som si pripomenula, že musím rýchlo nachystať stužky. Po šibačke treba korbáč prizdobiť. Najnovšie si tieto dni užívame prírodu na našej chalupe, v záhradke, aj okolí a všetko musí byť tak ako som opísala. Krásnu, slnečnú Veľkú noc prajem všetkým priateľom, čitateľom a vlastne úplne všetkým :)


Nata Sabová, autorka kníh Zuzanina skrytá tvár, Ochrankyňa, Neodolateľné vábenie a Hry o lásku
V súvislosti s Veľkou nocou si vždy spomeniem, ako sme ju oslavovali za mojich školských čias. Týždeň-dva predtým sa vždy glancoval celý byt, v sobotu a nedeľu sme zdobili vajíčka – zväčša voskovou technikou, pripravovali chlebíčky, koláče a iné pohostenie, no a potom sa už len čakalo na „šibačkový pondelok“.
Ako dievča som pondelkové doobedia nemala veľmi v láske. Keď som bola menšia, tak sa síce zaobišli bez návalov vody, ale cítila som sa vždy trápne, lebo som nevedela, ako sa mám správať. Stáť a čakať, kým ma dotyční šibači vyšibú a odrecitujú si básničku, alebo sa točiť, mať ruky hore či dole, byť ticho alebo akože pišťať a jajkať?... Na druhom stupni to už bolo oveľa dramatickejšie. Spolužiaci chodili po skupinkách s vedrami vody alebo sa ani neobťažovali priniesť si ich a šupli ma rovno pod sprchu a potom ešte takú celú premočenú vyšľahali korbáčmi. Au, au! Občas sa to nezaobišlo bez modrín alebo „pošibačkovej nádchy“. A ja som sa im za to ešte musela odmeniť a upratať po nich. No fakt z toho človek nebol nadšený, ale na druhej strane, keby nijakí šibači neprišli, to by bola iná hanba! Takže som mávala protichodné pocity, aj som sa netešila a najradšej by som zaliezla do myšacej diery, ale aj som dúfala, že šibačov príde čo najviac.
No zato poobedia som si už užívala jedna radosť. S kamarátmi sme sa vždy stretli na kolotočoch a zabávali sa až do večera. Vtedy stačilo mať vo vrecku dvacku (v korunách) a človek sa vozil pomaly do nemoty.
Dnes je to už u nás iné, miernejšie. Mám doma samých chlapcov, takže návaly cudzích šibačov nehrozia. Môj chlapinec ma v pondelok ráno zobudí, jemne vyobšíva, trošičku obleje, aby som vraj bola stále krásna a svieža J, a ja im za to dám odmenu. Výskoty a naháňačky sa nekonajú, chvalabohu! Veľkonočné sviatky sa v našej rodine spájajú skôr s návštevou kmotrovcov, s ktorými zároveň oslavujeme aj dvojité narodeniny, a maľovaním drevených obrázkov. Takmer každý rok sa snažíme vytvoriť niečo nové, čo potom rozdávame známym alebo si tým zdobíme vlastný dom. To sa stalo našou rodinnou tradíciou. 
Prikladám zopár ukážok, aby čitatelia vedeli, o čom rozprávam. :)


***



Francisco X. Stork, autor knihy Marcelo objavuje skutočný svet, Irises, The way of the Jaguar, Behind the eyes a The last summer of the death warriors
Ja oslavujem Veľkú noc tak, že idem do Sunrise servisu. Spolu so skupinou ľudí z môjho kresťanského kostola idem za úsvitu k jazeru, kde čítame evanjelium, modlíme sa a spievame piesne. Je to krásne. Tiež poschovávam veľkonočné vajíčka do záhrady a nechám svoje deti hľadať ich napriek tomu, že sú už staré. 


Tamara Tainová, autorka knihy Je to inak, mami, To prejde a Nemôžem ti povedať viac
Čo sa týka Veľkej noci - je to jediný sviatok, ktorý nemám rada, myslím tým šibačku. Bielu Sobotu a Veľkonočnú nedeľu mám rada, lebo sa stretáva celá rodina. Mamina zachováva kresťanské rituály najmä čo sa týka pôstu a špeciálneho jedálnička, ja len to, že na pondelok kupujem pre malých synovcov čokoládové vajíčka a zajacov a robím im špeciálne menu


Zuzka Šulajová, autorka série Džinsový denník a kníh Dievča z minulosti a Ako z románu
Čo sa týka Veľkej noci, zvykli sme sa hrať s vajíčkami, farbiť ich, maľovať, alebo uvariť vo farbe a potom vyškrabávať dekorácie. Šibanie a polievanie neznášam, už to nepraktikujeme, kedysi to bolo iba o striekačke v tvare slona, žiadne vedrá vody. Raz ma otec strčil pod sprchu, ale zúrila som tak, že potom to už neskúsil. A sused nám sem raz vbehol s fľašou vody, no ale vylievať vodu na koberce v paneláku... Veľkú noc neprežívam ani z kresťanského hľadiska. Minulý rok som dokonca na Veľkonočný pondelok pracovala (v Sydney), predminulý tiež (na Slovensku), bolo treba dačo v robote. U mňa majú prim Vianoce – kvôli atmosfére.


Lívia Hlaváčková, autorka knihy Gwind, nezabiješ?
Veľkú noc idem už po niekoľkatý krát tráviť tak, že sa celkom odpojím. Takže vypojím router, vypnem mobil a keďže ja som v tomto strašná, odnesiem všetko do pivnice a tam to na 4 dni zamknem. Potom si v pokoji umyjem okná, urobím veľké jarné upratovanie, zájdem za rodičmi a na prechádzku a do kina (ak nejaké bude otvorené a vo všeobecnosti strávim čas úplne inak než ho trávim bežne :)


Katka Heřmanová (Arvari), autorka knihy Radek
Vlastně na Velikonoce nedržím tradice vůbec žádný, poslední roky dokonce ani nebývám doma. Už ani nepamatuju, kdy jsem naposledy barvila vajíčka nebo celkově na Velikonoce něco chystala. Jen poslední roky mívám tradičně k obědu bramborový salát, tak nevím, jestli se to počítá...


Vita Jamborová, autorka kníh Srdcová dáma, Ja ti to vrátim, Nevera ako dôvod, Stráž ma, mafia nezabúda a Som bosorka
Veľkú noc oslavujem s rodinou a najkrajšie spomienky na oslavy mám z detstva - ešte keď som bývala na Ukrajine. Farbili sa vajíčka, pripravovali sa chutné pokrmy, v piatok sa držal pôst a s dedičkom sme chodievali na bahniatka... U nás sa v pondelok nešibalo, len sa polievalo, a pretože pondelok vtedy ešte nebol štátnym sviatkom, väčšinou sme sa s tou vodou vybláznili v škole k veľkej "radosti" učiteľov Teraz, keďže mám osemročnú slečnu, ktorá sa vyslovene teší na pondelok a šibačov, prežívam sviatky na slovenský spôsob.


Miroslava Varáčková, autorka kníh Tri kroky do pekla, Prežila som svet, Sprevádzačka, Anjeli noci, Obchodníci s nádejou, Hriech v mene života a O lásku sa neprosí
Veľkú noc zvyčajne trávim s rodinou v duchu tradícii. Šibačka, oblievačka, kraslice, zemiakový šalát a rezne či pečená kačica s lokšami u nás neodmysliteľne patria k tomuto sviatku. S deťmi s predstihom zdobíme vajíčka, s mužom chlapci upletú šibáky /niektoré roky ich vybehnú kúpiť, keď nie je čas/, upratuje sa, vypeká sa, vyvára, plánuje, koho sa pôjde opäť vyšibať a navštíviť... A keďže je to pre nás v prvom rade sviatok kresťanský, pripomíname si ukrižovanie a zmŕtvychvstanie Krista. Tento rok sme sa rozhodli prežiť veľkonočné sviatky trochu lenivejšie, teda aspoň čo sa týka mňa. Budeme mimo domu, takže varenie a pečenie odpadá a namiesto koláčov si užijeme o niečo viac jeden druhého, prírodu a väčšiu pohodu. Pondelkové šibanie ale i tak babky, tety, susedy a kamošky neminie. Synovia sa už teraz tešia, ako na nich vyskúšajú svoje nové šibáky


***



A teraz sľubovaná súťaž!
Čo by to bola za blogtour bez poriadnej súťaže? Tu nájdete hneď dve! Takže sa vyhnem nejakým tým kecom, aj tak ich nikto nečíta a môžte sa pokochať tou nádherou takto pokope.



Toto je prvá časť. Víťazi budú štyria. Sú tú dve podpísané knižky od autoriek a nejaké tie záložky, nálepky a podobné veci. Niečo ešte možno príde, dvaja autori ešte čosi sľúbili, ale ktovie, či nezabudli, alebo tak niečo. Uvidíme. 
Zatiaľ teda budú štyria víťazi, dvaja dostanú knižky. Jeden tú čo si vyberie a ten druhý tú, čo mu zostane. To je snáď jasné. Všetky hentie záložky a zvyšné veci mám podelené na štyri rovné kôpky, takže ku knižke dostanú pribalené aj jednu kôpku. Hádam chápete, už mám dojem, že sa motám :)
Za tieto veci veľmi pekne ďakujem autorkám Lene Riečanskej, Zuzke Šulajovej, Nate Sabovej, Amy Plum, Kelly Oram a Marisse Meyer.

  • Súťaž trvá od 21.24 do 6.5 (vtedy má blog rok a pol :3). Víťazov vyhlásim tak 9. alebo 10.5.
  • Vyberať bude vyberať Random. Tí majú potom 48 hodín na to, aby odpovedali na mail. 
  • Zapojiť sa môže ktokoľvek, kto má slovenskú doručovaciu adresu. Ostatní sa môžu zapojiť do druhej časti súťaže nižšie. Proste nemám peniaze navyše teraz a poštovné do Čiech je dosť vysoké.
  • Môžete sa zapojiť do oboch súťaží, alebo len do jednej. Je to na vás. 
  • Formulár vyplňte len raz.
  • Mám právo na zmenenie podmienok a pravidiel.





***
2. Časť


Druhá časť súťaže je vďaka Tammare Webber, ktorá prisľúbila jednému výhercovi podpísaný český výtlačok Easy?, ktorú potom víťazovi sama pošle. Týmto jej veľmi pekne ďakujem. 

  • Súťaž trvá od 21.24 do 6.5 (vtedy má blog rok a pol :3). Víťazov vyhlásim tak 9. alebo 10.5.
  • Vyberať bude vyberať Random. Tí majú potom 48 hodín na to, aby odpovedali na mail. 
  • Zapojiť sa môže ktokoľvek, kto má slovenskú alebo českú doručovaciu adresu. Nakoľko knihu pošle autorka sama, tak je súťaž otvorená aj pre ČR.
  • Môžete sa zapojiť do oboch súťaží, alebo len do jednej. Je to na vás. 
  • Formulár vyplňte len raz.


Niektoré otázky vo formulároch sú rovnaké a pokiaľ sa zapojíte do oboch súťaží, tak mi to nemusíte vyplňovať v oboch :) Iba tam napíšte, že si to mám nájsť v druhom formulári :) 

12 komentárov:

  1. Tobě jich odpovědělo tolik? :O Jsi dobrá! Já skáču radostí, když je jeden :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Téééda, to ich dosť veľa odpovedalo :O klobúk dole :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. niektorí dali pekne dlhé odpovede ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No, v prvom rade som tým zahraničným písala už vo februári, takže na odpoveď mali kopu času :D A ani neodpovedali všetci :D Ale snažila som sa, no :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No, páni! Teba majú vážne autori kníh radi. :) Ináč, úžasný článok a úžasné súťaže. :)
    P.S. Snáď sa ti moje odpovede budú páčiť, a keď nie, tak sa aspoň na mne určite zasmeješ. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak zas ja sa im nedivím :D
      Ďakujem a teším sa na ne :)

      Odstrániť
  6. To je úžasné, toľko odpovedí a ešte akých! Je krásne ako všetci kladú dôraz na rodinu a tradície. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, asi áno. A ja sedím celý deň na zadku a nedovolím sa nikomu ku mne priblížiť s nejakou vodou či korbáćom :D Ale zas, hľadanie tých vajíčok by mohlo byť fajn :D

      Odstrániť
  7. Si dobrá, že si zohnala toľko skvelých odpovedí. Tie zahraničné tradície sú dosť zaujímavé a určite by som to hľadanie vajíčok raz chcela skúsiť :DD Inak asi som ti omylom poslala 2 krát ten prvý formulár, tak potom ber len jeden. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobre :)
      Mne to príde tiež oveľa zábavnejšie, zaujímavejšie a lepšie než tie naše tradície :D

      Odstrániť
  8. Uprimne tiež nechápem, prečo máme také blbé tradície :D Oveľa radšej by som hľadala tie vajíčka. Keby videli čo nám ženám robia, povedali by, že je to týranie :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď je :D Učiteľka vravela, že sa videla, že v nejakých kanadských či akých novinách bol článok, že máme deň, kedy sa môžu beztrestne verejne byť ženy. Že aký barbari sme :D Tiež by som radšej hľadala vajíčka :D

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.