utorok 19. februára 2013

Nádherné tvory (Kami Garciová & Margaret Stohlová)

Originálny názov - Beautiful creatures
Séria - Prekliati zaklínači
Diel - prvý
Vydavateľstvo - IKAR
Rok vydania - 2011
Väzba - pevná
Počet strán - 384

Anotácia
Na Jacksonovej strednej škole v Gatline sa zastavil čas. Mestečko žije spomienkami na zlatý vek otrokárskeho Juhu. Všetko nasvedčuje, že druhý ročník prinesie Ethanovi Watovi len ďalšie sklamania a nudu. Ani doma to nemá ružové. Nedávno mu zomrela mama, otec sa uzavrel pred svetom a z pracovne vychádza len na raňajky a zásadne v pyžame. Ethan je rozhodnutý zmiznúť z tohto Bohom zabudnutého kraja hneď, ako to bude čo len trocha možné.
No zrazu sa odvšadiaľ začne ozývať neznáma pieseň, sny takmer nerozoznateľné od skutočnosti sa vracajú čoraz častejšie a krásne čiernovlasé dievča z týchto snov sa jedného dňa objaví priamo pred bránou gatlinskej strednej školy.
Lena Duchannesová je neter miestneho vydedenca Macona Ravenwooda. Je iná ako ostatní, i keď zúfalo túži žiť ako obyčajné dievča. Snaží sa utajiť svoje schopnosti aj kliatbu, ktorá už celé generácie prenasleduje jej rodinu, no niečo také sa nedá navždy skryť ani v zarastených záhradách, kalných močiaroch a spustnutých cintorínoch hlbokého Juhu. Lenin príchod rozvíri stojaté vody Gatlinu. Čelí nielen rodinnej kliatbe, ale aj predsudkom starousadlíkov, ktorí sa bránia všetkému, čo sa vychyľuje zo zabehaných pravidiel. Ethan si postupne začína uvedomovať, aké silné puto ho k Lene viaže. Snaží sa ju chrániť pred útokmi spolužiakov, no uchrániť ju pred rodinnou kliatbou bude oveľa ťažšie.


Postavy


Ethan mi bol sympatický hneď na začiatku, vlastne už po tej vete Stále som čítal. Rozumiete mi. Páčil sa mi viac ako Lena, ktorá bola občas mierne iracionálna. On sa aspoň snažil veci pochopiť. Chápem, že ona nemôže každému na počkanie vykladať, že je zaklínačka, ale tak od prvej strany bolo jasné, že majú niečo spoločné. Ale predsa sa aj na nej našlo niečo sympatické a to to, že stále čosi písala. Ale to aj Ethanov otec... aj mama. Keď ešte žila. Takže v tej knihe to aspoň nebolo nič výnimočné. No, ale vadila mi tak viac len na začiatku, pretože všetko zatĺkala, ničomu nedávala šancu. Ďalej mi už veľmi nevadila, hoci stále som z nej nebola unesená.

Nemala som problém ani s tým, že hoci knihu písali dve ženy, tak hlavný hrdina je chalan, pretože to bolo uveriteľné. V niektorých prípadoch je totiž ťažké rozlíšiť, či je hlavný hrdina skutočne chalan, alebo len dievča v chalanskom tele.
Ridley mi zozačiatku bola riadne nesympatická, vadila mi tam, potom mi bola viac-menej ukradnutá. Decká zo školy okrem Linka mi tiež prekážali a Lenina rodina bola v pohode. Opak tej Ethanovej, kde boli jeden lepší ako druhí. Napríklad Amma. Tá ma riadne rozčuľovala. Nebola to Ethanova mama, chápem že jej na ňom záležalo, ale občas by nezaškodilo si dať trocha pohov.
Nuž a Macon... Toho som si obľúbila. Jasné, bol trochu starší (hoci sa mi v knihe nezdal byť taký starý ako vo filme), ale vždy mal čo povedať a rozumne argumetoval. S tým má problémy väčšina ľudí, častokrát vrátane mňa, priznávam.

Film
Od Valentína (aspoň na niečo bol ten deň dobrý, nič v zlom) je film u nás v kinách a viacerí ste ho už videli aj ja sa naň chystám, hoci neviem, či pôjdem naň do kina. Počula som, že je celkom dobrý a tu máte niečo o ňom.

Ethan (Alden Ehrenreich) je životný smoliar. Po predčasnej maminej smrti de facto prišiel aj o otca, pretože ten sa utápa v žiali a syn pre neho prestal existovať. Navyše žije v zapadákove menom Gatlin County, kde je jeden deň ako druhý a všetky nesmierne ubíjajúce. Miesto úplne vystihuje Ethanov komentár: „V Gatline človeka nečaká žiadne prekvapenie. Je to tá najhlúpejšia diera. Doteraz som si to aspoň myslel. Zdá sa však, že som sa poriadne sekol…“ K zásadnej zmene Ethanovho pohľadu dôjde vďaka novej spolužiačke, krásnej a tajomnej černovláske Lene Duchannesovej (Alice Englert). Ethana na nej najviac fascinuje asi to, že ju pozná, pretože sa mu opakovane zjavovala v snoch. Lena to v Gatline nebude mať ľahké, pretože na každého „cudzinca“ sa miestni dívajú cez prsty.A pretože je Lena neter miestneho čudáka Macona Ravenwooda (Jeremy Irons), je nenávisť tunajších ľudí priam hmatateľná. Dievčina si z nevraživosti domácich nič nerobí, pretože má oveľa väčšie trápenie. Ona aj jej príbuzní sú Zaklínači, mocné bytosti s pozoruhodnými schopnosťami. Nad Lenou však visí temné prekliatie a jej ostáva už iba sedemdesiatpäť dní do chvíle, ktorá rozhodne o jej osude: Buď bude dostatočne silná a jej moc sa pridá na stranu dobra, alebo ju pohltia sily temnoty a ona sa stane kňažkou zla ako jej matka Sarafine (Emma Thompson). V zúfalej situácii nájde pomoc tam, kde by ju asi nečakala. U smrteľníka menom Ethan, ktorý je ochotný jú brániť, aj keby mal kvôli tomu položiť vlastný život. Môže sila lásky odolať mocnej mágii, ktorá nad nimi oboma krúži?
Aj vám príde filmový Ethan brutálne nesympatický??? Veď v knihe bol taký fajn chalan...


Môj názor
Túto knihu som si chcela prečítať už fakt strašne dávno, vlastne chvíľku po vydaní, no akosi doteraz nebola príležitosť.
Ten Gaitlin to bola strašná dedina, tam by som nechcela žiť ani za milión! Prejdete po ulici s trochu vyhrnutým rukávom a už je z vás zločinec číslo jedna. A samozrejme, že vás stihne ohovárať komplet celá dedina. A to ani priveľmi nepreháňam.
Kniha sa mi strašne páčila, vôbec som nečakala, že ma to bude až tak baviť. Ak ste knihu nečítali, vrelo odporúčam ;) Čítala sa mi však trocha pomalšie, čo mi prekvapivo veľmi nevadilo ako napríklad pri Príbehu čarodejnice, kde som vtedy bola s nervami v koncoch.

Nuž, a včera som už začala čítať dvojku. Zatiaľ som sa ďaleko nedostala, pretože sa bojím, že ma kniha sklame, keďže sa mi táto kniha tak páčila. Podobne som pri tom aj pri filme. Chcem si ich teda čo najskôr prečítať/pozreť, ale fakt sa bojím, aby ma nesklamali.


Rozhodla som sa, že budem knihy hodnotiť takto hviezdičkami (neskôr TARDIS), je to prehľadnejšie ;)
Kniha dostáva:



9 komentárov:

  1. Na knihu aj film sa chystám, len neviem kedy, je to dosť hrubá kniha, takže nemám teraz na ňu čas, ale určite s ak nej chcem dostať 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. citala som recenzie na martinuse ale nic mi to nedalo to ma odhovorilo od kupy tejto knihy ale vdaka tebe som konecne ,,v obraze,, a ma zaujala

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Kniha bola skvelá, tiež som nečakala, že ma bude tak baviť. Môj miláčik Ethan. Som sa zaľúbila. Vždy mám takú "moju" postavu v knihe a on bol úplne úžasný :) A film bol tiež mega super, naozaj :)
    PS: ako inak, že namiesto hviezdičiek je tardis ! :D To by si nebola ty :) (čo mne samozrejme vôbec nevadí:D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som film rýchlo vypla, vôbec sa mi nepáčil :D
      Ono pôvodne hviezdičky boli, na TARDIS som to zmenila pred par mesiacmi :D

      Odstrániť
    2. Ako tak samozrejme knihe film nesiaha ani po päty ale nebol špatný :)

      Odstrániť
    3. Ja som ho vypla tak 20 minút po začiatku :D

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.