štvrtok 23. mája 2013

Zakletá (Orson Scott Card)

Originálny názov - Enchantment
Vydavateľstvo - CooBoo
Rok vydania - 2013
Väzba - pevná
Počet strán - 432

Anotácia
V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie...

Obálka sa mi strašne nepáči. Veľmi mi pripomína knihy, akých má moja babka plnú poličku - ktoré sa vydávali ešte za komunizmu. Ešte aj farby sú akési mdlé a v divných odtieňoch. Ale čo som pozerala, zahraničné obálky nie sú o nič lepšie. Naopak, táto patrí k tým najlepším...

Postavy
Nebola tu žiadna postava, ktorú by som si vyslovene obľúbila. Na nikom mi nejak moc nezáležalo. Jasné, Ivan, Sergej a dokonca aj Baba Jaga, ktorá mi veľmi pripomínala Voldemorta (tiež nikto nevyslovoval jej meno :D) a zlú kráľovnú zo Snehulienky, mi boli sympatickí, Katarina, Dimitrija a kráľa Marveja som moc nemusela a neznášala som Otca Lukasa. To je také kratšie zhrnutie ;)

Môj názor

Rovno priznám, že ma kniha sklamala. Strašne sa mi páčil námet, mám rada dobre spracované rozprávky a celkovo rozprávkové príbehy ako bolo napríklad aj Markutké království. Možno som mala prehnané očakávania, neviem.
Už začiatok ma veľmi neoslnil, ale stále tu bola nádej, že sa to zlepší. Stalo sa... ale až ku koncu. 
Každopádne mám hneď niekoľko výhrad. Za prvé, kniha sa mi čítala pomaly, nebolo tam to, že by som knihu nemohla dať z ruky, kým ju nedočítam. Naopak, často som mala chuť knihu odložiť a možno sa k nej už nevrátiť. Proste často ma kniha nudila. Keď Ivan prebudil Katarinu, tak sa to o čosi zlepšilo, ale nie o moc.


Za druhé, zozačiatku, keď bol Ivan ešte malý desaťročný chalan, ta mi prišlo, že bol na svoj vek až nezvyklo vyspelý. Tak sa desťroční chalani nesprávajú, mám brata v tom veku a skôr by sme vyhrali Majstrovstvá v hokeji ako by bol on taký rozumný ako v knihe Ivan. Alebo Váňa, ako ho vtedy volali.
Za tretie, autor často povedal veci, ktoré mi k deju prišli úplne zbytočné. A ak aj nie, tak ich povedal zbytočne skoro. Keď som sa hneď na tretiej strane dočítala, že Ivanovi robili obriezku, tak ehm... skôr ma to odrádzalo. Jasné bol Žid, ale vážne to musel dať hneď na začiatok? Pointa je, že nevidím autora ako takého geniálneho rozprávača, ako ho všade opisujú. 
Tiež vás varujem, že kniha je plná náboženských vecí. Sama nie som veriaca, ale v tomto prípade mi to tam akosi nevadilo. Vzhľadom k tomu, že Ivan sa dostal do deviateho storočia, kedy ľudia dávali Bohu priveľkú dôležitosť, bolo by skôr divné, keby to tam nebolo.
Aby ste si nemysleli, že sa mi na knihe nič nepáčilo, tak vám musím povedať, že zápletka bola ozaj dobrá. Kopú intríg a všeličoho možného o ktorých mnohí nemali ani šajnu. 
Nechcem vám tu teraz nakecať aká bola kniha zlá a nudná. Tak to ani nie je. Proste mi len nesadla. Čítala som na ňu viacero pozitívnych recenzíi (vlastne tá moja je jediná negatívna z tých, čo som videla ;)) preto ak vás nadchol námet, tak knihu skúste. Možno sa vám zapáči, možno nie... Ale ja zostávam verná klasickej Šípkovej Ruženke. 
Mimochodom, chápete, že kráľ žil v dome? Žiadny palác, žiadny hrad. Dom.






Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media
Knihu si môžete objednať TU.

6 komentárov:

  1. Mám knihu tiež doma a podľa mňa je tá obálka prenádherná. Vôbec nie komunistická. Jasné, vyzerá tak staro, ale to je na nej pekné a také romantické.
    A deti sú niekedy veľmi vyspelé a mnohokrát aj múdrejšie ako dospelí, hlavne také zvláštne a nadané deti :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa tá obálka neskutočne páčila. Práve kvôli tej obálke som sa tešila na recenziu a dúfala som, že obsah knihy bude takisto dobrý. No už len anotácia ma príliš nezaujala, keď som si ju čítala po prvý raz. Ale ešte jej dám aspoň nejakú šancu.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tu si chci přečíst. Sice mě to neláká tak jako jiné tituly od Cooboo, ale snad se mi to bude líbit:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Od té knížky bych taky očekávala hodně, soudě podle hodnocení. Nicméně Ivan, Baba Jaga a Zlá královna, princezny a postgrad? Pěkná slátanina, podle mě má Card na víc. I když samotný autor mě odrazuje svým homofobním postojem a divnými názory, možná dám šanci aspoň Enderově hře.
    Díky za ten trochu kritický pohled na knížku, díky němu pak nebudu zklamaná ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Som prekvapená, že ťa kniha neoslovila. Ja som čítala väčšinou pozitívne ohlasy na ňu, a preto si už na ňu dlhšie robím chúťky. Som zvedavá, čo z toho nakoniec bude. Tá obálka je trochu iná, ale nemôžem si pomôcť, mne sa velice páči.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.