sobota 24. mája 2014

Spasiteľ (Jo Nesbø)

Originálny názov - Frelseren
Séria - Harry Hole
Diel - šiesty
Vydavateľstvo - Ikar
Rok vydania - 2012
Väzba - hardcover
Počet strán - 416

Anotácia
V mrazivý decembrový večer sa na námestí v centre Osla zhromaždili ľudia, aby si vypočuli vianočný koncert. Do hudby zaznie výstrel a divák v uniforme Armády spásy sa mŕtvy zrúti na zem. Inšpektor Harry Hole sa púšťa do pátrania po páchateľovi bez tváre. Nemá svedkov, vražednú zbraň ani motív. Keď vrah na druhý deň ráno zistí, že zabil nesprávneho muža, začnú sa Harrymu problémy.

Obálka
Veľmi sa mi páči. Úžasná fotka, ktorá je navyše doplnená skvelo ladiacim fontom.

***

Od Nesba som si chcela už dávnejšie čosi prečítať. Keď som túto knihu našla v knižnici, neváhala som. Je to moja prvá knižka od neho. 
A môžem povedať, že určite nie posledná.


Harry je skvelá postava. Milujem inteligentné postavy. Asi preto, že okolo mňa je strašne veľa hlupákov. Páčili sa mi jeho dedukcie (i keď sa samozrejme Sherlockovi nevyrovnal... ale to nikto) a to, že si dokáže spojiť nenápadné veci s dôležitými faktami a dôkazmi. Vidí súvislosti tam, kde ostatní nie. Nemala som najmenší problém si ho fakt obľúbiť. 
Ostatných som vnímala tak trochu okrajovo. Ostatní vyšetrovatelia fajn. Tým sa venovať nebudem. 
Ale Jon. Toho som si odzačiatku predstavovala ako Jona Snowa, takže som mala problém. Aby ste chápali, toho fakt neznášam a je to jedna z mojich najneobľúbenejších postáv zo seriálu (a určite aj kníh, keď sa k nim dostanem). Stále dúfam, že ho niekto zabije. Ale späť k tomuto Jonovi. Neznášala som ho prvého momentu. Najprv som bola ovplyvnená, potom to už išlo samo.

,,Mám problém s náboženstvom, ktoré hlása, že už sama viera je vstupom do neba. Vlastne sa tým opiera o schopnosť človeka zmanipulovať vlastný rozum, aby prijal čosi, čo mozog odmieta pochopiť. Ide o rovnaký model intelektuálneho podriadenia sa, aký po tisícročia používali všetky diktatúry s predstavou vyššieho rozum, ktorý nepotrebuje dôkazy na svoje tvrdenia."

Napriek tomu, že je to šiesty diel série, tak to na seba nijako nenadväzuje a nemala som s tým problém. Samozrejme, na začiatku som sa poriadne neorientovala v postavách, hlavne preto, že mali nórske mená a mnohé mi prišli podobné. Ale to sa častokrát stane aj keď ide o prvý diel, takže v pohode.

Čítalo sa to málinko pomalšie, ale o to lepšie. A okrem toho, takáto kniha sa ani nedá čítať rýchlo, by vám polka ušla. Bolo to presne také, ako sa mi páči. A postupne do seba všetko zapadlo. Ako kusy skladačky. Bolo to celé úplne inak, ako som očakávala. Úplne majstrovsky napísané, úplne perfektné, napínavé, nepredvídateľné, neočakávané. Ja som proste maximálne nadšená.

Jediné, čo mi bolo trošku ľúto je to, že v knižnici bolo toto a Diablova hviezda. Toto ma anotáciou zaujalo málinko viac a to bola trošku chyba, lebo ako som zistila, tak to je diel pred týmto a zistila som, čo sa tam stalo. Čo mi ale nebráni v tom, že si to chcem prečítať aj tak. Rozhodne si chcem musím prečítať všetky ostatné Nesbove knižky. Získal novú fanúšičku. A ak ste vy od neho ešte nič nečítali, tak je najvyšší čas to napraviť :)



Kam ďalej?

4 komentáre:

  1. Od autora som nechytila zatiaľ ešte ani jednu knihu, možno aj z toho dôvodu, že knižky nevychádzajú v preklade po poradí .. :/
    Ale rozhodne to vyzerá dobre a predsa sa len na nejakú odhodlám. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja nemyslím, že je to problém, i keď vlastne nechápem, prečo to vychádza tak, ako to vychádza. Ale čoskoro vychádza prvý diel :D A ono to je jedno, zober si ktorúkoľvek :)
      JE to dobré :)

      Odstrániť
  2. S tým nenadväzovaním to nie je úplne pravda, ak by si čítala predchadzajúce dva diely (Nemesis/Bohyňa pomsty a Pentagram/Diablová hviezda), myslím, že by ťa Spasitel bavil ešte viac :). My, čo čítame aj slovensky máme výhodu, že si už môžeme prečítať celú desaťdielnu sériu s Harrym. Ja som nečítala akurát posledný diel (Polícia), ale už ho mám aspoň kúpený. Jo Nesbø je fantastický spisovateľ a dokáže neuveriteľne vtiahnúť do deja a opísať čokoľvek. I keď Nórsko kvôli nemu už nevyzerá tak krásne a bezpečne, ako som si ho pamätala z dovolenky :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si určite chcem prečítať aj ďalšie knižky, moc sa na ne teším :)

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.