pondelok 13. júla 2015

Neobyčajný príbeh muža menom Ove. Alebo nie?

Autor - Fredrik Backman
Originálny názov - En man som heter Ove
Vydavateľstvo - Ikar
Rok vydania - 2015
Väzba - hardcover
Počet strán - 336

Anotácia
Ove dovŕšil päťdesiatdeväť rokov. Je to muž pevných zásad, neochvejných princípov a nemenných pravidiel – a večne nevrlý, zatrpknutý frfloš, v ktorom len ťažko odhalíte dobré srdce. Milovaná žena mu umrela, stal sa z neho samotár a pomaly stráca zmysel života. Kedysi býval predsedom spoločenstva vlastníkov domov, ale vystriedali ho už pred niekoľkými rokmi – čo on sám považuje za obyčajný puč. Rozhodne mu to však nezabránilo vykonávať funkciu strážcu poriadku. Samozvaného.
Keď sa do domu naproti prisťahujú mladí hluční susedia a namiesto pozdravu sa im len tak mimochodom podarí nacúvať do Oveho poštovej schránky, a ešte k tomu japonským autom, spustí sa kolotoč nečakaných udalostí. Začína sa príbeh o prekvapujúcom priateľstve, túlavom kocúrovi a najmä o tom, ako sa ľuďom, ktorí sa s Ovem stretnú, zmení život.

***

Táto kniha ma zaujala ešte v dobe, keď vychádzala v Čechách. Anotácia znela veľmi lákavo, pretože mi pripomínala Storočného starčeka. Čo je tiež to, čo som od knihy očakávala. Podobne vtipný a absurdný príbeh so skvelým nápadom a pútavo napísaný.
Dostala som však niečo úplne iné.

Muž menom Ove bol naozaj zaujímavá postava a páčil sa mi. Bol síce ufrflaný a o svete a ľuďoch mal ešte nižšiu mienku ako ja, ale človek si ho musí obľúbiť. Drží sa svojich zásad a právd. To je obdivuhodné v dnešnom svete, aj keď len v knihe. 

Táto kniha má množstvo skvelých ohlasov, na Goodreads hodnotenie 4,32 pri vyše 14 000 čitateľoch a ja... ja budem opäť vyčnievať z davu. Ako inak, že. Výnimočne však knihu nepovažujem za zlú, to ani náhodou. Bola napísaná veľmi dobre. Len... skrátka mi nesadla. Čakala som niečo iné a nudila som sa. Možno keby od knihy neočakávam tak veľa, tak by to bolo lepšie. Absurdného humoru, či už skrátka humoru, som sa akosi nedostala. Niekedy sa síce stane, že mi kniha dá niečo iné, než čo očakávam, ale aj tak si to zamilujem. Túto? Tak po 50 stranách ma prestalo zaujímať, ako sa to skončí. Skrátka som sa nevedela začítať a nebavilo ma to.
Ale páčilo sa mi, že sa názov každej kapitoly začínal slovami Muž menom Ove... 

Mne kniha neprišla ničím výnimočná a úprimne dúfam, že Babička bude mnohonásobne lepšia. Anotácia znie naozaj dobre. A už viem, čo (ne)čakať. Knihám Jonasa Jonassona sa skrátka nevyrovná. 


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Vy si ju môžete objednať TU

13 komentárov:

  1. Knihu jsem četla už před časem a moc se mi líbila, i když chápu, že nesedne každému. :)
    Na Babičku se taky chystám a jsem zvědavá. Snad se ti bude líbit více než Ove. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Škoda, že se ti Ove nelíbil. Podle mě je to jedna z nejlepších knih vůbec. Jeho příběh mě dostal, rozbrečel, rozesmál, naštval...No prostě, vyvolal emoce. A navíc to je psané takovou zvláštní formou charakteristickou pro Backmana...:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Taktiež mi kniha nesadla. Chvíľu sa mi páčila a potom vôbec :) Babička ma zaujala, ale mám obavy. Počkám na tvoju recenziu :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vidíš, já se zase děsila, že to bude podobné Stoletému staříkovi, který se mi vůbec nelíbil a naopak tohle bylo něco úplně jiného, co jsem si hned zamilovala, ale možná proto, že jsem v tom viděla pár drobností, které dobře znám :) Na Babičku se taky chystám, tak uvidíme :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne opačne to zas máme. Ale hlavne Analfabetka je geniálna :D

      Odstrániť
  5. Ahoj Maťa Wolf alebo blogerka/autorka tohto blogu, nechcem sa do teba nejako navážať alebo niečo podobné:-) ale pochybujem,že ti vydavateľstvá posielajú na zrecenzovanie 2-3-4 či 5 kníh, nakoľko podľa mňa posielajú jednu až max. 2 knihy ( na túto tému sa vyjadrilo aj jedno vydavateľstvo, že posiela max. jednu knihu) nakoľko aj ja ( ako vášnivý čitateľ :-)) by som chcela si prečítať a vlastniť toľko kníh, ale keďže mám hlboko do vrecka (na čo radšej ani nemyslím :-D) by som chcela vedieť odkiaľ a kde nakupuješ knižky, keďže pre mňa je dať za knihu 13 až 7 Eur veľa, a naša knižnica sa pohybuje stále v dimenzii požičiavania Adely Ostrolúckej :-D, nakoľko keď ti to kupujú rodičia, považuj moju otázku za bezpredmetnú, a voped ďakujem za odpoveď (ak nejakú dostanem) :-) S pozdravom Viollet

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zrovna Ikar posiela max. 2 do mesiaca, inak to má každé vydavateľstvo inak, ale tak nejaké tie recenzáky sú. Inak do knižnice chodím minimálne a knihy si kupujem/vymieňam. Málokedy dostávam ako darček či vyhrám.
      Rodičia mi kúpia knihu tak na Vianoce a sviatky, alebo tak :D :D Ale vždy sa to nejako dá :D

      Odstrániť
  6. No naozaj mi to z mojej strany pripadá zvláštne, veľa vydavateľstiev plus dve knihy na recenzie plus ďalšie knihy , ktoré čítaš, ktoré máš na ikonke blogu, že ich čítaš ( a ktoré, teda asi nestáli málo), zvláštne, ale ak ich dostávaš na recenziu tak v poriadku (nejako veľa :-):-) (ja som sa len chcela opýtať), nakoľko potom tie vydavateľstvá týmto porušujú zákon a nás zákazníkov tým čiastočne oberajú o naše práva, nakoľko mi musíme zaplatiť za knihy plnú cenu a nakoľko šesť až sedem recenzných výtlačkov by mali dostávať len profesionálny recenzenti, chcela som to len napísať, nehnevaj sa fakt na mňa, nakoľko keď dostávaš recenzné výtlačky za to nemôžeš, chcela som sa len k tomu vyjadriť :-D Ďakujem za odpoveď :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pozri si moje Mesačnú chvastačky. Tam uvidíš.
      Nie je to porušovanie práv, vydavateľstvá sa sami môžu rozhodnúť, komu a či knihu pošlú. Recenzia je forma reklamy a povedzme si otvorene, že takáto reklama je oveľa, oveľa lacnejšia, než od nejakej reklamky. Nejaké plagáty, spoty a tak...

      Odstrániť
    2. Navyše nie je žiadny zákon o tom, že vydavateľstvá nemôžu ľubovoľne dávať knihy zdarma.
      Btw, z tých čo práve čítam je kupovaná jedna a to Throne of glass. Insanity mám v mobile (na Amazone zdarma) a zvyšné sú recenzáky.

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.