štvrtok 13. apríla 2017

Prečo som sa zabila | Mŕtve dievča neklame

Autor – Jay Asher
Originálny názov – Thirteen reasons why
Vydavateľstvo – Slovart
Rok vydania – 2017
Počet strán - 240
Hodnotenie na Goodreads – 4,05/ 521 938

Anotácia
Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia. 
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

***

Na túto knihu som už veľmi dlho počúvala množstvo nadšených ohlasov. Vyzeralo to zaujímavo, navyše ako veľmi silný príbeh, takže to by som nebola ja, aby som to nechcela čítať. 
Každopádne, toto nie je obyčajná kniha a preto aj recenzia bude trochu iná. 
Tu je 13 vecí, ku ktorým sa chcem vyjadriť: 

1. Predtým
... respektíve moje pocity predtým, ako som knihu začala čítať. Nemala som z nej dobrý pocit. Neviem ako to opísať, bola som na knihu vážne zvedavá, ale zároveň som sa obávala, že sa mi to nebude páčiť. Čo by nebolo nič nové, stáva sa mi to žiaľ často pri populárnych knihách.
Tu sa moja intuícia čiastočne tiež nemýlila.

2. Začiatok
V pondelok som prečítala necelú prvú kapitolu. A v utorok som po nej radšej ani nesiahla. Neznášala som tú knihu. To, čo Hannah urobila mi prišlo strašne detinské, zdalo sa mi, že chce len na seba pútať pozornosť a že je strašne vzťahovačná. Navyše mi pripomínala Margo z Paper towns, čo tomu moc nepomohlo. Fuj.
Vtedy som bola vážne presvedčená, že budem zas sama proti všetkým.

3. Hannah
Neviem si spomenúť, kedy som naposledy našla postavu, ktorá vo mne vyvolávala toľko rôznorodých pocitov, doteraz netuším, čo si o nej vlastne myslieť. Ako však kniha pokračovala a poodhaľoval sa jej príbeh, začala som ju chápať a vedela som sa vcítiť do jej kože. Mnohokrát tie dôvody vyzneli najprv hlúpo, ale v konečnom dôsledku v nich bolo niečo viac a Hannah to teda rozhodne nemala ľahké. Môj vzťah k nej sa menil rýchlejšie ako aprílové počasie a netuším, v akom štádiu skončil.
...
Stále ju nemám rada.

4. ,,Ja na tie kazety vôbec nepatrím. Hannah len potrebovala ospravedlnenie na to, aby mohla spáchať samovraždu."
Presne takto sa Hannah na prvý pohľad javí. A napriek všetkému, čo som si o nej prečítala s tým aj čiastočne súhlasím. Ako som spomínala, niektoré tie dôvody boli vážnejšie, iné menej. Napriek tomu si myslím, že to všetko boli dôvody, cez ktoré sa dá preniesť a že to neboli dostatočné dôvody na samovraždu. Nedala totiž priestor druhým ľuďom, aby jej nejako pomohli, len sa utápala v depresiach, sebaľútosti a obviňovala druhých. Nehovorím, že si to mnohí nezaslúžili, ale skrátka si myslím, že to mohla vyriešiť aj inak. A taktiež vo veľkom obviňovala seba. Za veci, za ktoré nebola zodpovedná. Ale ľudia prežili aj oveľa horšie veci a ona neraz robila z komára somára.

5. Clay
Prostredníctvom neho rozprávala Hannah svoj príbeh. To je presne jeho postavenie v knihe. Čo je škoda, pretože pôsobil ako zaujímavá a sympatická postava, lenže čitateľ vlastne nemá priestor ho spoznať. Maximálne len cez tú jednu "jeho" kazetu. Ktorá ma mimochodom, dosť sklamala, pretože bola presne taká, ako som očakávala.
Čo vám poviem, Clay je tou unikátnou snehovou vločkou v tomto príbehu.

6. Originál vs. Preklad
Mala som túto knihu čítať v angličtine. Hlavne preto, že contemporary vo všeobecnosti čítam radšej v originále. Tu bol preklad dobrý.
Až na dve neskutočne iritujúce veci. To ste čakali, že? Inak by mi to nestálo za zmienku.
Zoznam Who´s hot/Who´s not je preložený ako Ktorá je kosť/Ktorej je dosť. Chápem, že chceli zanechať rým, ale znie to strašne. Navyše v druhom prípade sú to dve odlišné veci, pretože v slovenčine to znie, akoby vytvorili rebríček, ktorá je najtučnejšia.
Druhá vec, Hannah s dvoma ľuďmi mala také... povedzme, že heslo, keď sa chceli porozprávať. V angličtine to je Olly-olly-oxen-free. Je pre mňa obrovskou záhadou, ako z toho vzniklo Ixy-boxy-kroksy. Ew!

7. Nepotrebné informácie
V Hanniných monológoch sa nachádza množstvo nepotrebných informácií a opisov, ktoré boli možno poetické, ale v hovorenej reči sa nepoužívajú. Neverím, že by tínedžerka rozprávala takým spôsobom svoj príbeh. A celkovo, v príbehu, ktorý sa šíri ústne sú takéto veci zbytočné.

8. Jeden deň
Celá kniha sa odohráva vrámci jedného dňa v priebehu pár hodín. A bolo to zvládnuté veľmi dobré, nemá čitateľ pocit, že sa ten deň vlečie, stále sa niečo deje.
Mimochodom, tých pár hodín vám zaberie aj prečítanie tejto knižky.

9. Čítanie 
Kniha sa číta naozaj rýchlo a keď sa začítate, nepustíte ju z rúk. Drží vás pri tom zvedavosť a tak stránky ubúdajú, až kým nie ste na konci. Napriek ťažkej téme, sa kniha číta veľmi ľahko.
Avšak počas prvých povedzme troch kapitol, som sa nudila.

10. Emócie
Aj keď som si pri začiatku vravela, že táto kniha mnou nepohne, nebolo mi ku koncu veru všetko jedno. Čítala som to so zatajeným dychom, mala zimomriavky, bola som smutná a zničená. Fakt veľa emócií sa vo mne bilo.
Ale akosi to stálo za to.

11. Myšlienka príbehu
Rozhodnutia, ktoré spravíte, nemajú dopad len na vás, ale aj na vaše okolie, hoci si to možno neuvedomujete. Toto je strašne dôležité, ale málokto na to naozaj myslí.
Táto kniha vám otvorí oči.

12. Záver
Knihu, rovnako ako postavy, som milovala aj nenávidela. Niekedy súčasne, inokedy sa tieto dva pocity striedali. Ale dostalo ma to. Nie je to kniha, po ktorej sa hneď posuniete ďalej. Potrebovala som celú noc na to, aby som to spracovala a až potom bola schopná vyjadriť svoje pocity z nej.

13. Prečítajte si to
Kniha skrýva veľmi silný príbeh. So spracovaním a postavami možno nie som stopercentne spokojná, nebude to najlepšia kniha, ktorú som tento rok čítala. Dokonca ani tento mesiac. Je to však veľmi dôležitý príbeh hodný zamyslenia. A možno vám dokonca aj zmení život.
Takže môj plán na najbližšiu dobu? Pozrieť si seriál.


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Nájdete ju napríklad TU.

10 komentárov:

  1. Taká vecička, autorov zámer bol spraviť Claya takého plytkého. Clay nie je hlavná postava, ktorá v tom príbehu odohráva extra dôležitú úlohu. Nazvala by som to, že má skôr úlohu kulisy. Pretože tam bolo treba nevinného, nepopulárneho chlapca, ktorý nevedel, čo urobil a nemal dôvod byť na kazetách. Jessica, Justin, Bryce by si to uvedomili už na začiatku, lenže pre Claya to muselo ostať neznáme. Nemôžeš čakať, že bude prepracovanou postavou, pretože to nebol zámer.
    K tomu, že to boli hlúpe dôvody a Hannah to mohla vyriešiť inak...nemohla. Človek v depresii totiž nedbá na to, či sú jeho dôvody dosť dobré. Jemu je totálne jedno, že by sa zabil kvôli jednému škaredému slovu. Depresia je sviňa a keď máš samovražedné myšlienky ako Hannah, tak ti to je fakt jedno. Hannah totiž spadla na totálne dno, stratila kamarátov a nemala sa na koho obrátiť, bola osamelá a mala tú depresiu, práve pre to, ako ju šikanovali. Myslím si, že nemôžeš povedať, že to boli hlúpe dôvody, lebo keď si na dne, tak to na teba vplýva totálne inak a trikrát silnejšie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem. Ale mal potenciál a osobne ma zaujímal, preto vravím, že je to v jeho prípade škoda.
      Podľa mňa boli dôvody nedostačujúce. Ale veru depresiu som takúto nikdy nemala, takže to vnímam inak.

      Odstrániť
  2. Táto kniha bola problematická pre viacerých ľudí, hlavne preto, že to, čo Hannah urobila sa môže v istom uhle brať ako spätná šikana, ale nemyslím si, že si sa naozaj dokázala vcítiť do jej pozície a do toho, čím prechádzala. Tam nejde o to, či sa ti hrdinka ľúbi alebo nie, ide skôr o to, čím prechádza. Neviem či si bola niekedy šikanovaná, ale šikana je sakra ťažká. Šikana ťa v najlepšom prípade vypľuje poznačeného na duši alebo ťa dovedie do hrobu a presne to sa stalo Hannah. Šikana, strata priateľov, depresia, osamelosť, neschopnosť nikomu veriť a ešte v pubertálnom veku sú dostatočné dôvody na samovraždu. Sú to totiž veci, ktoré pôsobia na tvoju psychiku a na tvoje psychické zdravie a to je veľmi krehká vec a pokiaľ sa naruší, si v riti. A jediný, kto ti môže pomôcť, si ty sama... a nie každý na to má silu, pretože niekedy je vzdať sa jednoduchšie. Nech má človek hocijaký dôvod na samovraždu, ver že pre neho je dostatočný a je pádny a vôbec nie nerobí z komára somára. Hannah jednoducho nemala silu vyhľadať pomoc a keď sa konečne niekto našiel, kto by jej pomohol, už bolo neskoro. Nie, ona žiadala o pomoc. Žiadala ju v poslednej páske, ale nedostala ju. Tak mi prosím ťa povedz, čo je dostatočný dôvod, pre ktorý si človek môže siahnuť na život? Čo také hrozné sa mu musí stať, aby to mohlo ospravedlniť jeho voľbu uniknúť pred tým, čo ho zožiera?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pre mňa za mňa, nech si robí čo chce. Máš pravdu v tom, že som nikdy nemala takú depresiu a mám možno problém sa presne vcítiť do toho, čím prechádzala, nehovorím, že nie.
      Avšak to, čo som napísala sú moje pocity z knihy, rešpektuj ich prosím :)

      Odstrániť
  3. Včera som prečítala prvú kapitolu z knihy a večer som objavila seriál, je rozdelený podľa kapitol :). Inak super recenzia, vymyslela si to veľmi zaujímavo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja sa k tomu seriálu musím dostať, ale teraz ma zamestnáva ACOMAF, tak potom niekedy :D

      Odstrániť
  4. Pekná recenzia :)
    Knihu by som si chcela prečítať a seriál pozrieť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Knihu som nevidela a zo seriálu som videla len prvý diel, takže neviem, či mám právo 13 reasons súdiť :D Napriek tomu, že to toľko ľudí tak oslovilo, mňa to stále nejak nechytá :/ Celé mi to pripadá ako život jednej nešťastnej tínedžerky, ktorá musí byť jednoducho zaujímavá a príbeh ako všetky ostatné, len ho zabalili tak, aby všetkých nadchol. Možno sa k tomu raz dostanem, ale nevidím to veľmi reálne. Myslíš, že kniha zmení môj názor a stojí ju za to prečítať? :D Mimochodom, super recenzia ako vždy, páči sa mi, že si to spracovala formou trinástich dôvodov :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi pekne ďakujem.
      Objektívne si myslím, že kniha za to prečítanie naozaj stojí, zo subjektívnej stránky na ňu mám čoraz väčšiu averziu, keďže knihu a hlavne seriál vidím všade okolo mňa a podľa mňa to vôbec nebolo také dokonalé za aké to všetci považujú a začínam byť na to fakt alergická a zo spätného pohľadu by som dala oveľa nižšie hodnotenie :D
      (Škoda, že som ju nečítala dávno pred vydaním seriálu, to by som ju asi spracovala inak :D)

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.