nedeľa 2. apríla 2017

Knižné zhrnutie - marec

Marec bol úspešný mesiac. Nie tak úspešný ako február, ale stále veľmi úspešný. Vlastne sa mi tento rok s čítaním zatiaľ naozaj darí a tak som už prečítala 39 kníh! (Dve z nich som dočítala dnes, to až v budúcom zhrnutí.) Plus som prečítala ešte tak 15 detských či minimkratučkých, ktoré do celkového počtu nerátam a len dve som zatiaľ nedočítala, pričom ani jedno z toho nebol recenzák, som na seba fakt pyšná! Navyše sa mi nejakým zázrakom darí čítať poväčšine fakt skvelé knihy, takže sa rozhodne nesťažujem. Celkový prehľad môžete nájsť TU.
Mimochodom, náhodou tento štvrtok som siahla po knihe, z ktorej som zvládla kapitolu a nechala ju tak. Moře klidu. Nemôžem hodnotiť po dejovej stránke, keďže kapitola toho veľa neprezradí, ale napísané to bolo otrasne. Krátke, sekané vety. Vraj to v origináli tak zle nie je, ale overovať to už nebudem.

Niečo viac (Patrick Ness) 
Prvou marcovou knihou bolo Niečo viac, ktoré mi prišlo v špeciálnom recenznom výtlačku. Bolo to skvelé! Nie tak skvelé ako Netvor, ale predsa len si to zaslúži vašu pozornosť. Kniha je rozdelená do štyroch častí. Prvá mi prišla absolútne, absolútne dokonalá, tie ďalšie už menej, ale stále sa mi to dosť páčilo. A potom ma čakal cliffhanger, ktorý vraj cliffhangerom nie je a vraj kniha skončila tak, ako mala. Patrickovi to síce verím, ale aj tak mi príde môj život nekompletný, keď neviem odpoveď.
4/5

Jiskra v popelu (Sabaa Tahir) 
Konečne som sa dostala aj k tejto veľmi ospevovanej knihe. Podľa mňa patrí k tomu najlepšiemu, čo YA fantasy ponúka. Má to skvelé postavy, autorka sa nevyhýba aj brutálnejším opisom, skvelo popísaný svet a aj celkom navnadila na pokračovanie. Ako však spomínam v poslednej dobe čoraz častejšie, fantasy ma akosi prestáva baviť a už si ju neužívam toľko, čo predtým, takže som z knihy nebola taká paf ako ostatní, aj keď som vedela oceniť jej kvality. Do pokračovania sa už teda púšťať nebudem, ale rozhodne vám ju odporúčam, ak ste fanúšikmi fantasy. 
Recenzia
3,5/5
Brown girl dreaming (Jacqueline Woodson)
Túto knihu som objavila pred istou dobou u nejakého Booktubera a hneď ma zaujala, pretože mi prišla veľmi neobvyklá. Ide o veršovaný memoár o dievčati tmavšej pleti, ktoré vyrastalo v 60. rokoch minulého storočia. Riešia sa tu rôzne dôležité témy, bolo to napísané veľmi pekne a keďže je to kniha vo veršoch, číta sa naozaj dosť rýchlo. Navyše nie je napísaná komplikovane, pretože je to middle grade, ale patrí k tým, ktorá si získa čitateľov každého veku. A ak je to pre vás smerodajné, táto kniha povyhrávala v zahraničí množstvo literárnych cien. Zaslúžene. 
4,5/5

Caraval (Stephanie Garber) 
Táto kniha ma pôvodne ani nelákala, ale potom som ju náhodou vyhrala a tak sa ocitla v mojom vlastníctve. Graficky naozaj krásna, tak som bola zvedavá na obsah. Miestami to bolo skvelé, miestami kniha skoro letela z okna, čo mi prišlo, že je to úplná blbosť, ale aj keď celú dobu myslíte na to, že tam nie je nič skutočné a všetko je to len hra, nakoniec zistíte, že autorka je aj tak aspoň päť krokov pred vami a na koniec si pre vás pripraví. Veľký plot twist. Kde mám dočerta, pokračovanie?! 
4/5

Nočný cirkus (Erin Morgenstern)
Po Caravale som bola v takej magickej nálade, nevedela som, čo čítať a nakoniec som vybrala toto, že to vyzerá ako dobrá voľba. Mimochodom, ďalšia z kníh, ktorej som sa celé roky vyhýbala, lebo neznášam cirkusy a tak som netušila o aký literárny skvost prichádzam. Ľudia, táto kniha je DOKONALÁ. Vážne nepreháňam, keď poviem, že toto je jedna z najlepších kníh, čo som kedy čítala a pochybujem, že ju tento rok ešte nejaká prekoná alebo sa jej aspoň vyrovná (okrem novej knihy Adama Silveru, tam je dosť možné, že bude na rovnakej úrovni). Nenachádza sa v nej veľa akcie a celé je to vystavané na štýle písania, ktorý teda nemusí sadnúť každému, ale ja som si to zamilovala. Neskutočne nádherné a magické, užívala som si každú jednu vetu a pri čítaní som mala naozaj krásny pocit pri srdci. Milujem tú knihu. A pokiaľ robíte rovnakú chybu, ako som robila doteraz ja a knihu ste ešte nečítali, napravte to. Lebo táto kniha vám v živote chýba, aj keď o tom neviete. Ja sama som ju určite nečítala naposledy. 
5/5 (čo je, mimochodom, primálo.)

Where the sidewalk ends (Shel Silverstein)
Ďalšia detská kniha za tento rok. Minulý mesiac som ale od autora čítala knižku Strom, ktorý dáva, ktorá bola naozaj, naozaj krásna, takže som chcela dať šancu aj niečomu inému od neho. V tejto knihe sa nachádzajú detské básničky. Niektoré boli vtipné a pekné, iné sa mi nepáčili a ako celok to bol priemer. 
3/5




Můra noční předvánoční (Tim Burton)
Túto knižočku som mala v to-read niekoľko rokov a prečítala som ju asi za päť minút. Milé, klasicky "burtonovske", s úžasnými kresbami. Nemám čo viac dodať. 
4/5




The Inexplicable logic of my life (Benjamin Alire Sáenz)
Ako isto viete, Aristotle a Dante je jednou z mojich najobľúbenejších kníh vôbec, takže táto patrila k najočakávanejším knihám tohoto roka. Žiaľ, momentálne to má titul Moje najväčšie doterajšie sklamanie roka. Môj najväčší problém s touto knihou bol, že som si nevedela vytvoriť k postavám žiaden vzťah. Taktiež vo mne tá kniha absolútne nič nezanechala. Čo je presným opakom Ariho s Dantem, pri ktorých sa usmievam aj po dvoch rokoch, keď si na nich spomeniem. 
Ari s Dantem boli v podstate obyčajní, ale zároveň naozaj unikátni. Toto bolo len obyčajné.
Viac na Goodreads, kde som sa celkom dosť rozpísala. 
2,5/5

The hate u give (Angie Thomas) 
Druhá z mojich najočakávanejších kníh roka a druhé sklamanie. Zo všetkých strán sa zo zahraničia hrnú nadšené ohlasy, sú kúpené práva na sfilmovanie a má šialene vysoké hodnotenia. Nechápte ma zle, táto kniha vôbec nie je zlá. Ale tiež nie je taká dokonalá, ako to v zahraničí tvrdia. Som presvedčená o tom, že tie vysoké hodnotenia má kvôli tématike, nie príbehu. O čom to je? Hlavnej postave Starr zabije policajt kamaráta pred jej očami. Jej kamarát je neozbrojený, policajt predpokladá, že je nebezpečný, lebo je čierny. Bolo to smutné, realistické, ale zároveň zbytočne zdĺhavé, priemerne napísané a mnohé dialógy o ničom. Navyše sa akosi zabúda hovoriť o tom, že ten rasizmus v knihe nie je smerovaný len proti černochom, ale aj tí černosi sú dosť rasistickí proti bielym. Žiaden rasizmus nie je v pohode, tak prečo sa to z tohoto pohľadu ignoruje? 
Na záver ešte také malé plus, Starr bola veľkou fanúšičkou Harryho Pottera, takže tam bolo dosť referencii. Yay! 
Opäť som sa viac rozpísala na Goodreads
3,5/5

Temnejší tvář magie (V.E. Schwab)
Poslednou knihou za marec je ďalšia veľmi ospevovaná kniha, ale žiaľ, dopadla u mňa podobne ako Jiskra v popelu. Opäť som videla a vedela oceniť kvality, ale žiaľ ma to nijako zvlášť nezaujalo. Zamilovala som si ale Kella a Rhya.
Takže vám tu zopakujem odporúčanie z Jiskry: Ak máte radi fantasy, tejto sérii dajte určite šancu. 
3/5

2 komentáre:

  1. och, Nočný Cirkus!!!! Ja sama som ju na svojom druhom blogu označila za knihu môjho roku 2016!!! Úplne súhlasím s každou tvojou vetou. Musela som ju kúpiť aj švagrinke na Vianoce a akurát dnes na káve mi hovorila, že je tiež komplet očarená!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tá kniha je skrytý poklad, ktorý si treba viac ceniť :D

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.