nedeľa 5. marca 2017

YA bez romantiky? Sem s ňou! | Divoká píseň

Autor – Victoria Schwab
Originálny názov – This Savage song
Séria – Monstra z Verity
Diel – 1/2
Vydavateľstvo – CooBoo
Rok vydania – 2017
Väzba – hardcover
Počet strán - 336
Hodnotenie na Goodreads – 4,14/ 14 192

Anotácia
Napínavé převyprávění příběhu Romea a Julie v temném městě Verity, kde najdete všechno, jen ne bezpečí… protože tohle místo ohrožují monstra, která se zrodila z násilí.
Kate touží být tak nemilosrdná jako její otec, který vládne Severní části Verity, nechává nestvůry potulovat po městě a vybírá od lidí peníze za jejich bezpečí. Po pěti letech na internátních školách se Kate konečně vrací domů a chce ukázat otci, že je stejně nelítostná jako on.
August chce být člověk. Ale není. Je nestvůrou, která dokáže krást duše pomocí hudby. Jeho otec řídí Jižní část města a snaží se chránit nevinné. August je jeho tajná zbraň.
Jejich město je rozdělené.
Jejich město se rozpadá. 
A Kate a August jsou jediní, kdo chápou obě strany, jediní, kdo jsou schopní něco udělat. A přitom tak rozdílní… Ale jak se může člověk rozhodnout, jestli bude hrdina nebo zloduch, když je tak těžké rozlišit, co je co?

***

Túto knihu som mala na svojom wishliste už naozaj moc dlho. Hlavne zahraniční booktuberi ma na ňu nalákali samými nadšenými ohlasmi. Vkladala som do knihy veľké nádeje a naozaj dúfala, že ma nesklame. Od autorky som už totiž pred niekoľkými rokmi čítala Archív a ten sa mi nepáčil. Verila som, že sa autorka za tie roky niekam posunula... A že toto je výsledok.

,,Lidé jsou tu od toho, abys je využila. Pokud je nevyužiješ ty, využijí oni tebe."

Prvá veta bola úžasná: Tu noc, kdy se Kate Harkerová rozhodla vypálit školní kapli, nebyla ani opilá, ani rozzlobená. Jen zoufalá. Tým začína akoby prológ, ktorý má dve kapitoly - jedna o Kate, druhá o Augustovi. Tie ďalšie vety ma už ale toľko nezaujali, unikali mi súvislosti a ja som už uvažovala, do čoho som sa zas pustila.
Našťastie od "normálnych" kapitol ma to chytilo tak rýchlo, že som si nestihla všimnúť kedy. Úžasne vystavaný svet, inšpirácia v Rómeovi a Júlii v zmysle dvoch znepriatelených rodov a najlepšie na tom všetkom bolo, že to bolo bez akejkoľvek romantiky. Je málo young adult, ktoré v sebe nemajú žiadnu romantiku, o to viac treba oceniť túto knihu, lebo bola "len" o priateľstve. Napriek "dobrej" a "zlej" strane stiera rozdiely medzi dobrom a zlom.
Ďalším pozitívom bolo použitie hudby. Milujem hudbu a tak sa mi veľmi páčilo, akú obrovskú úlohu v tomto príbehu zohrávala a ešte to malo aj dôvod.
A potom postavy. Obľúbila som si ich oboch a to predovšetkým v spoločných scénach, pretože mali úžasný vzťah, ktorý bol spočiatku taký hate-love. (Lebo predsudky, veď viete.)

,,Zrůdy a zrůdičky velký i malý,
vás by si, dětičky, k večeri daly.
Korsaji zubatí s ostrými drápy
vyschlí a kostnatí budou tě trápit.
Malchaji, malchaji, hrozný to zjev,
smrtícim úsměvem sajou ti krev.
Sunaji s očima jak z černé tuši,
písničku zahrají, vezmou ti duši.
Zrůdy a zrůdičky velký i malý,
vás by si, dětičky, k večeri daly."

Netuším, ako knihu opísať, už počas čítania som nenachádzala slová. A keď som knihu občas zaklapla a snažila sa uvažovať nad tým, čo presne ma na knihe tak chytilo, nemohla som na to prísť. Má v sebe proste NIEČO, čo vás chytí a nepustí. A možno to nie je najoriginálnejší príbeh na svete, má v sebe niečo unikátne. Autorka postupne odkrýva tajomstvo, je to napísané veľmi príjemným štýlom, ktorý sa číta veľmi dobre a rýchlo a ešte to má aj celkom krátke kapitoly, takže som sa od knihy často neodlepila.
Nie je toho veľa, čo môžem na knihe kritizovať, ale dve veci sa predsa len našli - prvou je preklad. V podstate len jedného slova, ale objavovalo sa to tam častejšie a mne to teda pravidelne vypaľovalo zrak. Meno Katuška. Väčšinou Kate volali normálne Kate, čo je logicky zahraničné meno, ale keď ju chceli nazvať zdrobneninou, miesto nejakej Kathy ju nazvali Katuška. Ako môže prekladateľka spraviť niečo takéto? Je to nelogické a vyzerá to otrasne.
Druhou vecou bolo necelých sto strán, medzi prvými dvesto a poslednými päťdesiatimi, ktoré mi prišli trochu nudnejšie.

Keď porovnám túto knihu a Archív, ktorý bol príšerne nudný, je tam priepastný rozdiel a ja som z tohoto pokroku naozaj nadšená, lebo som chcela, aby sa mi kniha páčila. (A ja sa tak môžem tešiť na prečítanie Temnejšej tváre mágie.) Vážne som nečakala, že to bude až také dobré a naozaj sa veľmi teším na pokračovanie, ktoré by malo CooBoo vydať už na jeseň.


Za knihu veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros media.
Môžete si ju objednať napríklad TU.

Kam ďalej?

2 komentáre:

  1. Tuto knihu si plánuji přečíst, tvoje recenze mě jen utvrdila v tom, že bych to měla udělat co nejdříve. :) Četla jsem Temnější tvář magie - máš se na co těšit. :)
    Pobavilo mě oslovení Katuška. :D To by mě opravdu nenapadlo, že něco takového překladatelka vymyslí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už by mala byť na ceste, moc som na tú knihu zvedavá :)
      Mňa to nebavilo, ja som si chcela oči vypichnúť zakaždým, keď sa to tam zjavilo :D

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.