sobota 12. novembra 2016

V devätnástich zisťujem, že uhorská história bola aj zaujímavá... | Korene hriechu

Autor - Marja Holecyová
Vydavateľstvo - Fragment
Rok vydania - 2016
Väzba - hardcover
Počet strán - 440

Anotácia
Často stačí zasiať len drobné semienko hriechu. Ak sa hlboko zakorení, zanecháva spúšť. Dokáže zničiť dlhoročné priateľstvo, zmeniť bratskú lásku na nenávisť a vtiahnuť aj ďalších do víru pokušení...
História si Jána Podmanického a jeho o pätnásť rokov mladšieho brata Rafaela pamätá ako nemilosrdných násilníkov, ktorí bez škrupúľ prezliekali kabáty, drancovali a dobýjali hrady. Ako sa z týchto nerozlučných rebelantov mohli stať nepriatelia Hovorí sa, že za všetkým hľadaj ženu... Loriana by zostala prostou slúžkou na hrade baróna Ostrožiča, nebyť rozmaru malej baronesy Kataríny, ktorá si ju zvolila za priateľku. Zobrala ju pod svoje krídla, naučila ju správať sa ako dáma, umožnila jej vzdelanie. Len jej pôvod nemohla zmeniť. Loriana už nepatrila medzi sedliakov, no nemohla sa zaradiť ani medzi šľachtu. Jedného dňa do mestečka vtrhli bratia Podmanickí s bandou hrdlorezov. Z chlipných rúk násilníkov vytrhol Lorianu tajomný rytier a postavil ju pred prvé hriešne pokušenie. Vo svojej dievčenskej naivite sa doňho zamilovala, no keď po rokoch zavítal na Ostrožičovo panstvo, pochopila, že bola kruto oklamaná. A predsa ju túžba byť v jeho náručí stavia pred ďalšie ťažké skúšky.
Hriešny príbeh z obdobia Uhorska v 16. storočí o dospievaní dvoch priateliek a pokušeniach, ktoré im odhalia, kam až môžu siahať korene jedného hriechu.

***

Neviete si predstaviť moju radosť, keď sa mi ešte začiatkom roka ozvala autorka s tým, že má na mňa, ako na cieľovú skupinu niekoľko otázok ohľadom jej novej knihy. Majku poznám už naozaj veľa rokov (od dvanástich? trinástich?) a ešte keď boli vydané iba dva diely Mariotovych dedičov, spomenula, že chystá niečo nové. Niečo, čo nebude fantasy a bude to cielené pre dospelých. Ja som vtedy tvrdila, že si to prečítam aj tak, pretože od nej by som prečítala aj telefónny zoznam, tak veľmi som si tú sériu zamilovala. Nakoniec som bola predsa len dospelá, kým sa mi jej kniha dostala do rúk. (Repektíve do mobilu, ale veď chápete.) Bola som však neskutočne nadšená, že mám konečne príležitosť prečítať si ju. 

Historická new adultka z obdobia Uhorska. Tak mi to bolo predstavené. Akurát, že čo viem, tak táto kniha prešla naozaj veľkými úpravami, vyhodila sa väčšina scén obsahujúca sex a z new adultky je nakoniec young adultka. (Takže budem musieť prečítať znovu finálnu kópiu. Čo by som zrejme spravila tak či tak. Ale som zvedavá.)
Za normálnych okolností by to teda bolo niečo, po čom by som nikdy nesiahla. Lebo chápete, historická romanca. A čo je ešte horšie, slovenská historická romanca. Odohrávajúca sa v Uhorsku. Slovenská história ma nikdy nebavila a ja som mala čítať takúto knihu. 
Ale keďže ju napísala Majka, nepochybovala som o tom, že to bude absolútne skvelé. (Okej, maličký červíček pochybností tu bol, aj keď som ho verejne nepriznávala). Ale naozaj som sa nemala čoho obávať, pretože kniha ma do seba vtiahla od prvých strán. 
Túto recenziu teda píšem krátko po dočítaní ešte plná dojmov, vnútorne trpiaca tým, že ju ešte niekoľko mesiacov nemôžem zverejniť a podeliť sa o tie dojmy verejne a okamžite. (Teda okrem faktu, že som Majku počas čítania spamovala miliónmi správ O:))

Lorianu som si naozaj veľmi obľúbila. Je to inteligentná, silná žena, ktorá sa neustále zmieta medzi tým, čo chce a čo je správne, ale nie v tom otravnom zmysle. Nepatrí k takým tým knižným hrdinkám, ktorým máte chuť streliť facku, nech sa konečne rozhodnú. Jej prípad je trochu zložitejší vzhľadom na jej postavenie. Ale čitateľ to všetko prežíva s ňou a drží jej palce. Minimálne ja som jej veľmi fandila. 
Rafael... Och, bože, Rafael! Na to treba mať výnimočný talent, aby človek vedel vytvoriť tak perfektných chlapov. Veď viete, najprv Miseag, ktorí patrí medzi moje najobľúbenejšie postavy ever a fakt ho milujem a teraz Rafael. Vždy povie, čo si myslí, je drzý, arogantný, úžasný a fakt, fakt sexy.
Akurát Katarína... ťažko o nej niečo povedať, aby som nespoilerovala, pretože prešla naozaj veľkým vývojom. Poviem len to, že v prvej časti som ju mala rada, potom mi liezla na nervy a miestami som ju fakt neznášala. Aj keď som ju v podstate chápala a svojim spôsobom mi jej bolo ľúto. Lebo za to vlastne nemohla. Viac-menej. Ale keďže som si ju obľúbila z hlavnej trojice najmenej, nemohla som ju ľutovať nejako priveľa. 

Nikdy by som nepovedala, že sa mi kniha s podobným námetom tak zapáči. Ale stalo sa. Predovšetkým samozrejme vďaka tomu skvelému štýlu písania. Strašne dobre sa mi to čítalo a napätie sa stále stupňovalo. (O to viac, že mi to bolo posielané po častiach a to bolo utrpenie. Lebo som musela čakať raz niekoľko dní a druhýkrát niekoľko hodín. Ako hovorím... peklo!).
Pokiaľ ste čítali Dedičov, určite chápete, že som bola na konci skutočne veľmi vydesená, aby to neskončilo podobne. Fakt som bola vydesená, posledných 20 strán (wordovského dokumentu, neviem, koľko to vyjde v knihe) som doslova objímala vankúš, aby som mala nejakú útechu, pokiaľ by to skončilo tak zle. 
Ale bolo to skvelé a neskutočne som si to užívala a prežívala všetko s postavami. Ktoré boli napísané skvelo a veľmi realisticky. Navyše sa to odohráva v priebehu niekoľkých rokov, takže tam ten vývoj aj je vidieť. 
Ja vlastne ani neviem, čo o tejto knihe hovoriť. Najradšej by som ju každému strčila do ruky, že na, čítajte. Pretože hoci to asi nebude jedna z najlepších kníh za tento rok a Mariotovych dedičov mám stále radšej, tak som z knihy naozaj nadšená a rozhodne ju odporúčam.


Za knihu veľmi pekne ďakujem autorke. 
A tiež za príležitosť, si ju prečítať tak skoro. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.