štvrtok 25. mája 2017

Alergia na diverzitu


... Alebo ďalší tématický článok inšpirovaný zahraničným Booktubom.
Pokiaľ sledujete zahraničných, predovšetkým asi amerických Booktuberov, určite ste si všimli, že niektorí slovo diverzita skloňujú už pomaly viac ako slovo knihy. (Ak náhodou netušíte, čo diverzita je - v podstate rôznorodosť).

Ak ma čítate už nejakú tú dobu viete, že som vždy milovala napríklad knihy s LGBT postavami, prípadne celkovo s rôznorodými črtami. Iné rasy, kultúry, orientácie, mentálne choroby a podobne je všetko v knihách zaujímavé, pretože obvykle s nimi takýmto spôsobom neprídete do styku, pokiaľ sa to netýka priamo vás. Osobne ma to fascinu... ovalo. 

Teraz som z toho unavená. Pretože ako všetko, aj toto sa začalo preháňať. Predtým bolo toho relatívne málo, teraz je niečo pomaly v každej knihe. A ak náhodou nie je, tak je autor za to vo veľkom kritizovaný, pretože je určite rasista alebo čo. Viem, že Sarah J. Maas tak kritizujú. Že ak tam aj nejaké postavy má, zabije ich. No neviem, trebárs v trojke ACOTARu tie LGBT postavy sú. A Vendea mi pred pár dňami tvrdila, že väčšina High lordov má tmavšiu pleť. Čo mňa celkom prekvapilo, lebo hoci som to celé čítala, vôbec som si to neuvedomila. Zlé čítanie? Možno. Ale predovšetkým, mne je osobne úplne jedno, či je postava biela, čierna, alebo modrá so zlatými prúžkami. I DON´T CARE! Mne ide o to, ako je tá postava vykreslená charakterovo, či ju mám rada, nemám... farba pokožky je na zozname mojich priorít niekde úplne naspodu. 

Takže teraz mám dojem, že je tá diverzita v knihách len preto, že majú autori dojem, že tam musí byť. A môže to dopadnúť fakt zle. Dnes som začala čítať novú knihu Becky Albertalli. Jej Simona som absolútne milovala a na túto knihu čakala tak dva roky. Zhrňme si, čo všetko táto kniha má: Hlavná postava je tlstá (jej slová), občas má záchvaty paniky, jej dvojča je lesbička, obe pochádzajú "zo skúmavky", majú dve mamy a sú židovky. Love interest jej sestry je Aziatka.
Aby ste vedeli, momentálne som na 2. kapitole, na strane 18 a už teraz som obdržala všetky tieto informácie. 

Zrovna včera som pozerala jedno video (asi by som nutne mala vyhodiť niektorých Booktuberov, lebo sa asi zbláznim), kde tá baba hovorila o bohvie akej knižke, že ju nezaujala, ale jednoznačne ju odporúča, lebo je v nej veľa diverzity. 
Super. Takže ja teraz môžem napísať knihu, kde bude hlavná postava čierna muslimka žijúca v Číne, je lesbička a transgender, rodičia jej dohodli manželstvo, je trocha pri tele a samozrejme trpí schyzofréniou a bipolárnou poruchou. Och, a ešte jej môže chýbať prst, aby sa necítili vynechaní ľudia s telesným postihnutím. 
Tá postava môže byť typická Mary Sue, môže to byť najsprostejšia postava ever, nemusí mať nijako vykreslený charakter. Stačí, aby som tie riadky vyššie v knihe spomenula aspoň desaťkrát (aby na to čitatelia, preboha, nezabudli!) a stavím sa, že tá kniha bude mať veľmi vysoké hodnotenia. 
A ja dostanem depku. 

Lebo čo si všímam, takto to v poslednej dobe naozaj funguje. Mnohí ľudia už nehľadia poriadne na príbeh, ale na to, koľko diverzity kniha má. Už aj na to som niekde narazila - slečne sa nejaká kniha fakt páčila, ale strhla v hodnotení pár bodov za to, že tam chýbala diverzita. 

Akože fakt, ja sa asi čoskoro dostanem do bodu, kedy budem vyslovene vyhľadávať knihy s bielymi, heterosexuálnymi párikmi, ktoré - ak to bude takto pokračovať - už asi ani nebudú vychádzať.
Fakt milujem, keď mi niekto zničí niečo, čo som si kedysi užívala, pretože teraz ma to začína fakt len znechucovať a začínam byť na slovo diverzita vážne alergická.

A aký je váš názor?

23 komentárov:

  1. Díky za tenhle článek! Začínám mít z booktubu úplně stejný pocit. Je mi úplně jedno, jestli je v knížce dost diverzity, když mě děj nudí/postavy jsou ploché/styl psaní nezáživný. Na druhou stranu pokud knížka tyhle prvky má a ještě je různorodá, tak si ji přečtu ráda. Diverzita prostě nemůže být kritérium kvality knihy, to se pak hodnotí forma před obsahem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne! Ale momentálne som v tom štádiu, z ktorého časom hádam vyjdem, že čím viac diverzity kniha má, tým menej ma to k nej ťahá (tá Becky sa mi dostala do rúk vo veľmi nevhodnej dobe, ehm).
      A niet začo <3

      Odstrániť
  2. Diverzita je hrozná pliaga nielen v knihách - čoskoro už ani nebudú môcť natočiť historický film o období a mieste, kde sa vtedy zhromažďovali len bieli bez toho, aby tam strčili nejakého černocha/hispánca/atď. Jedne britské ocenenia majú "diverzné obsadenie" ako jednu z podmienok získania ceny. Tieto veci by v knihách/filmoch mali byť preto, lebo je to prirodzené, a nie preto, lebo si autori/tvorcovia musia odškrtávať políčka, ktoré musí ich dielo spĺňať, aby urobili každému radosť - alebo skôr aby nenasrali žiadnu miléniovú snehovú vločku... Asi tak, ako si to napísala.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj čo bolo asi pred rokom to haló s Oscarmi a tento rok bola potom trištvrte nominovaných čierna.
      Presne, ľudia chcú, aby boli všetci rovní a sami to nedovoľujú.

      Odstrániť
  3. Tak ved propaganda...neviem co cakas. :D :D :D Od roka k roku sa to zhorsuje a netyka sa to len knih.
    Osobne mi je uplne jedno, kto je co, za co sa oznacuje a podobne. Nech si kazdy zije ako chce, pokial neublizuje alebo neznevyhodnuje ostanych ludi (co v poslednej dobe uz su pomaly prave ti bieli hetero ako si pisala :D alebo to tak minimalne coskoro bude). Vadi mi, ked sa to nasilu kazdemu pcha pred oci a vali sa to z kazdej strany. A je pravda ze od autorov sa tato diverzita vyslovene vyzaduje (ak uz nie je taky prestrihany a nenarve to tam vsetko sam od seba)...a ak to tam nahodou neda, tak heeeej, GO HATERS!
    Skratka co je moc, je moc.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. U knih většinou tenhle pocit nemám - spíš u filmů a seriálů, že tam nutně musí být někdo "jiný". Mně ten člověk přijde úplně normální, ale kvůli tomu způsobu, jak s tím nakládají, mám problém je brát vážně. Samotné by mi to vadilo - mám tu roli, protože jsem dobrá, nebo protože jsem černá? Na druhou stranu mi v tomhle knihy přijdou jen odrazem současné situace, kterou ale vážně nemám ráda. Sama se s tím, jako holka, co chce na techniku, setkávám - najednou jsem strašně super, protože jsem přeci holka, jdu proti nějakým předsudkům (které jsem nezažila, protože mamka má strojárnu... a ve výsledku se diví jen ženy). Prostě mi to přijde dost zvláštní a ne hezké, bohužel.

    http://jaderna-knihomolka.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako aj v Doctorovi Who, tam som už tiež rozmýšľala, či tá herečka, čo hrá Bill, bola vážne najlepšia, alebo to bolo tým, že je čierna. A ešte, aby sa nepovedalo, je tam z nej lesbička. Lebo why not?

      Odstrániť
  5. Tenhle článek by se měl dostat ke všem spisovatelům a čtenářům, co (jak ty říkáš) strhávají body za absenci diverzity. Jako vážně, to všem Američanům hrabe? Jsou přecitlivělí na obálky, co údajně evokují sebepoškozování a žádají si, aby v každé knize nutně byla diverzita? To mám teď začít hledat jako jehlu v kupce sena "normální postavy"? Otázkou je, co je v dnešní době normální postava, že jo. :D Klidně budu za rasistu, ale tohle je už fakt na palici.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, ja ťa chápem. A rasizmus je, keď sa navyšuje istá rasa nad inou. Nie som si istá, či to v konečnom dôsledku nerobia v istej forme aj tí autori a youtuberi, hoci si to možno neuvedomujú.

      Odstrániť
    2. Ne, oni by ti řekli, že když někdo nikdy nebyl utlačovanej, tak nemůže bejt o rasismu řeč, protože ten někdo má přece pořád tu MOC, a když má MOC, tak ten, co ji nemá, ho utlačovat nemůže. Nebo nějakej podobnej debilní kec, co jsem nikdy nepochopila... :D

      Odstrániť
    3. Tiež som to nepochopila :D :D

      Odstrániť
  6. Já mám poslední dobou pocit, že to nejhorší co může autor napsat je postava, která je běloch, hetero a naprosto zdravá a normální. Trochu mi to připadá jako rasizmus vůči bělochům, tak trochu naruby. Člověk aby se pomalu styděl za to, že je "normální".

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Normálnosť je veľmi relatívny pojem, pretože aj čierni gayovia sú úplne normálni.
      Ale možno si zachytila knihu, čo má obrovský hype v zahraničí - The Hate u give. Je inšpirovaná hnutím Black lives matters a síce je to dôležitá kniha, presne tento rasizmus voči bielym som tam videla. Ale ako vidím všetky tie nadšené názory, evidentne som bola jediná :D

      Odstrániť
  7. Dva týdny zpátky jsem se s mamkou bavila o Bryndzových knihách, že je dost poznat, že je autor gay, protože má hlavní hrdinka Erika kolem sebe samé gaye. Jako ok, kamarádka má spolubydlícího gaye, pohybuje se v tom prostředí, tak jich logicky zná víc než průměrný člověk. Ale u těch knížek už je to vážně síla, stejně jako hejty na polovinu hollywooských filmů. Ano, obsadit do role asiata Tildu Swinton je dost divné, ale je to rozhodnutí producentů a režiséra. Noví Power Rangers jsou pravděpodobně dostatečně diverzní, i když orientaci jsem nezjišťovala. Nějaká ta diverzita je fajn, ale odsuzovat Sarah J. Maas, protože ve Skleněném trůnu nejsou "barevní lidé"? Ano, přišlo mi divné, že Glee byl po dlouhou dobu jediný seriál, kde byly všechny typy lidí. Jsou seriály, kde není ani jeden obézní Američan. Sci-fi, ne? Ale stejně mě shrnutí novinky Becky Albertalli totálně odradilo od toho, ji číst. Sorry jako.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sakra, mala som s tým článkom ešte počkať. Po dvoch kapitolách to autorka už toľko nespomínala, skôr to bolo normálne zasadené do príbehu a to bolo v pohode. Nakoniec to bola vážne vtipná a roztomilá knižka a fakt som si ju užila :3

      Odstrániť
  8. Diverzita mi leze na nervy. Fakt že že jo. Respektive mi leze na nervy diverzita typu "musíme mít Asiata, černocha a gaye, aby se neřeklo". A ano, musíme to dvacetkrát zdůraznit, aby to náhodou někdo nepřehlídnul, protože lidi jsou blbí a dvacítky na Tumblru by nás roztrhaly zaživa. S kámoškou jsme se shodly na tom, že epizoda Knock Knock desátý řady DW je v tomhle ohledu děsně vtipná. Asiatka? Check. Indka? Check. Černoška? Check. Lesba? Check zároveň s černoškou. Já jsem ta poslední, co by měl něco proti reprezentaci, ale poslední dobou se to fakt dělá jen proto, aby se neřeklo.
    A u těch, co to náhodou v knížce nezmíní, hledají aktivní tolerantní feministky (tolerantní vůči všemu, co není heterosexuální bílej chlap) SEBEMENŠÍ náznak toho, že tam ta diverzita přece jen je. To se pak z poznámky o tmavý kůži (postavy, jejíž země je založená na starověkým Řecku, pročež obyvatelé jsou prostě opálený, no) vyvozujou závěry o černoších...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si ani pri Bill nie som úplne istá, či dostala tú rolu preto, že bola na kastingu najlepšia alebo kvôli tomu, že je čierna. A ešte z nej aj lesbičku spravili, lebo why not? Však tuším od čias Jacka Harknessa tam LGBT postava nebola.

      Odstrániť
    2. Tak co o to, já mám Bill ráda, je taková... svá. :D A ehm... co Vastra a Jenny? A Clara měla narážku na to, že se líbala s Jane Austen. :D Neštve mě, že je Bill černá a na holky, ale ve třetí epizodě se mi otvírala kudla v kapse z hlášky "history is a whitewash", protože to je jeden z těch Tumblr termínů, na který jsem totálně alergická...

      Odstrániť
    3. Ja ju moc nemusím, ale už je to lepšie ako na začiatku.
      Vidíš, ja som vedela, že som na niekoho zabudla! :D

      Odstrániť
    4. Taky River podle mě někde mluví o tom, že měla manželku. :D A jsem si naprosto jistá tím, že je tam ještě spousta příkladů, na který si zrovna nemůžu vzpomenout. :D Jako jo, od doby Jacka nebyl LGBT companion, ale LGBT postavy jako takový tam byly, byť v náznacích... :D

      Odstrániť
  9. Ja sa s týmto problémom často nestretávam, ale to bude asi tým, že čítam väčšinou staršie knihy a v poslednej dobe sa young adultovkám vyhýbam. Ale keby som ich čítala viac, asi by mi to tiež liezlo na nervy. Mne napríklad vadilo, že v tej divadelnej hre Harry Potter and a cursed child hrala Hermionu černoška. Bolo to podľa mňa umelé, len aby si mohli odškrtnúť, že tam dali antirasistický prvok...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To dosť vadilo aj mne. Nemala by som nič proti tomu, keby bola Hermiona černoška už vo filmoch, ale toto "umelé" prerobenie...

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.