sobota 3. októbra 2015

Príbeh, ktorý zahreje pri srdci (Dám ti aj slnko)

Autor - Jandy Nelson
Originálny názov - I´ll give you the sun
Vydavateľstvo - Slovart
Rok vydania - 2015
Väzba - hardcover
Počet strán - 342
Hodnotenie na Goodreads - 4,15 /51 330

Anotácia
Výnimočný príbeh od autorky románu Nebo na dosah. To pravé pre nedočkavých fanúšikov Johna Greena, Gayle Forman a Rainbow Rowell.
Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Trinásťročný Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci.
O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život.
 


***

Táto kniha patrila k tým najočakávanejším za tento rok už odvtedy, čo ma na ňu Judit namotala. A tak celkovo sa na ňu všade samé chvály objavovali, navyše anotácia znela výborne, krásna obálka... skrátka všetko na mňa kričalo, aby som tú knihu prečítala.
Tak som poslúchla. 
A urobila som sakra dobre. 

Okej. Nie je gej. Nie sú milenci, len očividne milujú šišky viac ako bežní chlapi.

Úprimne netuším, ku komu sa vyjadriť skôr. Tak začnem inak. Táto kniha je rozdelená do dvoch časových línii. Noe má tú v trinástich-štrnástich, Jude v šestnástich. Obaja sú úplne iní. Navzájom aj v tých vekoch. V trinástich-štrnástich bol Noe neuveriteľne úžasná postava. Skvelá, chytrá postava. Akurát, veľmi rada by som mu "videla do hlavy" aj v šestnástich, pretože sa úplne zmenil. Síce to čitateľ čiastočne zistí, ale nie je to ono. Na druhej strane to malo zmysel, vďaka tomu to skvelo do seba zapadlo, tak sa nesťažujem. 
Jude som si obľúbila už o čosi menej. Bola totálne šialená. Ale nemyslím to v zlom. Bol vlastne zážitok o nej čítať. O nich oboch. 
Boli obaja neskutočne realisticky napísaní. Mali svoje "úchylky", ktoré spravili ich príbehy originálnejšie a nezabudnutejšie. Noemove myslenie v obrazoch (doslova nájdete v texte takéto veci medzi odsekmi: (Chlapec skáče z kontinentu na kontinent s otcom na pleciach, portrét, autoportrét)) a Judine porekadlá a rady z babkinej knihy. Biblie, ako ju volá. 

,,Kvôli tebe som sa vzdala skoro celého sveta. Vzdala som sa slnka, hviezd, oceánu, stromov, všetkého."

Táto kniha si ma doslova od prvej strany získala. A pokračovalo to druhou. A treťou. Až do konca ma kniha nepustila. Vlastne sa stále zlepšovala. Tá ženská ma neuveriteľný štýl písania. Taký poetický, úžasný. Akurát vám buď sadne alebo nie. Ja som naozaj rada, že som tú knihu nečítala v angličtine, lebo tam by som sa asi nudila. Ako pri Nebi. To som nedala ani polovičku. V slovenčine to bol fantastický zážitok a malo to skvelý preklad (takže sa na to slovenské Nebo veľmi teším). Tá kniha je úplne iná než čokoľvek iné. A to ani nie témou, ale práve podaním. Bolo to naozaj realistické, nádherné a úžasné. Žiadne emocionálne vydieranie. Je to príbeh, ktorý vás chytí za srdce bez toho, aby to bolo prvoplánové.
Tiež mala kniha úžasné hlášky. Niektoré boli nádherné, iné vtipné, iné proste pravdivé... Ale často si uvedomíte, že ich nemôžete len tak prepísať a zverejniť, pretože bez kontextu strácajú svoju výnimočnosť. 
A to som ešte nespomenula tú perfektnú grafiku, ktorú kniha má. Keď som to prvýkrát zbadala, v úžase som otvorila ústa. Že sa neviem dočkať hotového výtlačku. A vy sa máte na čo tešiť. Verte mi, bude to stáť za to.

Celkovo to bol naozaj nádherný, silný, vtipný, úžasný, geniálny a dokonalý príbeh. Je to jedna emotívna jazda, z ktorej som ešte stále mimo. Ale knihu som si neskutočne užila a zamilovala sa do nej.
Negatívom knihy je akurát to, že nie je oveľa dlhšia. Lebo to skončilo až prirýchlo. Rozhodne som túto knihu nečítala naposledy a mám pocit, že musím svoju TOPku 4 najlepších kníh tohoto roka rozšíriť. 
Nechcem vás do ničoho nútiť, ale... prečítajte si to!
Kniha vychádza 14.10.



Za príležitosť si túto knihu konečne prečítať (a dokonca v predstihu) veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Vy si ju môžete predobjednať TU.

Kam ďalej?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.